2010, rok elektromobilů?

Mluvilo se o nich už mnohokrát, tentokrát však jsou prý konečně doopravdy za dveřmi. Cesta na trh však nebude bez potíží.

Ředitel automobilky Renault Carlos Ghosn nedávno prohlásil, že automobilový trh čeká nástup nové vlny vozidel poháněných elektřinou. Do deseti let by podle něj měl jejich podíl na trhu dosáhnout deseti procent. První čtyři elektromobily se značkou Renault se právě chystají do výroby, první z nich by měl být připraven k sériové produkci na konci letošního roku. S prodejem se počítá od roku 2012.

Zástupci jiných automobilek byli opatrnější. Volkswagen předpokládá, že ve stejném období bude reálné zastoupení elektromobilů na trhu pouze 1,5 až 2 procenta. Toyota sází na pětiprocentní podíl. Skutečností je, že do budoucna nevidí nikdo a vše bude záležet na vývoji technologií i na ekonomických poměrech. Situace trochu připomíná dobu před nástupem mobilních telefonů, o jejichž využitelnosti rovněž panovaly pochybnosti.

Představy a realita

Jaké jsou silné stránky elektromobilů? Především je to snížení závislosti na ropě, jejíž cena se bude opět šplhat vzhůru. Dále jsou ve hře zpřísňující se ekologické normy a další opatření, například zákazy vjezdu do center měst pro automobily s vysokými emisemi. Některé státy rovněž zvýhodňují provoz elektromobilů ve sféře daní a poplatků, roční úspora se může pohybovat až okolo pěti tisíc eur. Vlivem ekonomické krize se rovněž mění vztah lidí k automobilům, do popředí se dostávají náklady na provoz.

Na místě je však i střízlivější pohled na realitu. Klíčovou otázkou je infrastruktura, vybavení pro dobíjení baterií a zásobování elektřinou dobíjecích stanic, které dnes prakticky neexistují. Udeří-li například silné mrazy jako během letošní zimy a dodávky elektřiny budou přerušeny, bude třeba následně zajistit možnost dobití velkého počtu vozů najednou. Má-li mít elektromobil skutečně ekologický provoz, musí být elektřina vyráběna z obnovitelných zdrojů. Nedořešeným problémem je i mezinárodní standard pro podobu dobíjecích konektorů.

Pokud jde o baterie, jejich kapacita se každým rokem zvyšuje, ale stejně vysoká je i jejich cena, která potom cenu výsledného vozu neúnosně zvyšuje. Podle odhadů společnosti Mercedes by nutné investice pro zásadní snížení cen baterií musely do roku 2020 dosáhnout 50 miliard eur. Hlavní nevýhodou elektromobilů je omezený dojezd, který je zatím předurčuje k využití jen v městském provozu. Kdo bude chtít ráno vyjet, bude muset myslet na to, aby si večer předtím plně dobil baterii.

První vlaštovky

Mezi ve světě již prodávané elektromobily patří Mitsubishi i-MiEV, který se bude prodávat i v Evropě pod značkami Peugeot a Citroën. Mitsubishi i-MiEV je malé městské vozidlo tradičního vzhledu. Může se pohybovat nejvyšší rychlostí 140 km/h, dojezd má okolo 90 až 145 km. Z domácí elektrické sítě se napájí sedm hodin, při vysokém napětí se tato doba zkrátí na půl hodiny. Baterie vydrží deset let nebo 150 tisíc kilometrů a jsou z 98 procent recyklovatelné.

Miniaturní elektromobil pro dva cestující Smart Fortwo ED nebude zpočátku určen pro prodej, ale pouze k pronájmu. Motor bude mít výkon 30 kW, dojezd bude okolo 135 km. Baterie se plně nabije za osm hodin, pro třicetikilometrový dojezd pak stačí tři hodiny.

Čtyřka z Francie

Chystané elektromobily společnosti Renault nesou označení Twizy Z.E. (Zero Emission) Concept, Zoé Z.E. Concept, Fluence Z.E. Concept a Kangoo Z.E.
První z nich, Twizy Z.E. Concept, má velmi neobvyklý design a je pro své malé rozměry určen výhradně do městského provozu. Na délku měří pouhých 2,3 metru, na šířku 1,13 metru. Pojme dva cestující, spolujezdec sedí netradičně za řidičem. Twizy Z.E. Concept bude poháněn elektromotorem o výkonu 15 kW a dosáhne maximální rychlosti 75 km/h.

Elektromobil Zoé Z.E. Concept bude určen pro zákazníky, kteří vlastní více než jeden automobil a požadují vůz pro řadu různých každodenních aktivit včetně nakupování a jízd do školy. Kompaktní aerodynamický vzhled, délka 4,1 metru, místo pro čtyři cestující a motor s výkonem 70 kW dávají záruku univerzálního využití nejen v městském provozu. Standardní doba nabíjení se bude pohybovat mezi čtyřmi a osmi hodinami, k dispozici bude i rychlé nabíjení pro omezené využití.

Atraktivní a prostorný rodinný vůz z dílny Renaultu nese označení Fluence Z.E. Concept. Elegantní současný vzhled je odvozen z klasických vozů tohoto jména se spalovacím motorem. Na délku bude měřit 4,82 metru a na šířku 1,672 metru. Fluence Z.E. Concept bude poháněn výhradně elektromotorem umístěným poblíž přední osy. Dojezd se bude pohybovat okolo 160 km. Zavazadlový prostor o objemu 327 dm3 pojme vše potřebné pro celou rodinu. Zvláštností vozu Fluence Z.E. Concept budou fotovoltaické články, jimiž si vůz sám vyrobí část energie pro svůj provoz. Svícení zajistí vysoce účinné světelné diody. Kola budou obuta do speciálně vyvinutých pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem.

Zásobování ve městě, přeprava menších nákladů či jen pohodlné cestování s dostatkem prostoru bude úkolem pro elektromobil Kangoo Z.E. Jeho hlavní předností jsou široké zadní dveře umožňující snadné nakládání a vykládání. Nárazníky budou vyplněny polyuretanovým neformovatelným gelem, který ochrání posádku i chodce při drobných nárazech. Délka Renaultu Kangoo Z.E. bude 3,95 metru, výška 1,85 metru.


Zdroj: 100+1  

 

Autor článku 2010, rok elektromobilů?: převzatý článek 02.12.2010