Auto jako zlatá cihla. Vyplatí se investovat do klasiky?

Pokud vám v garáži nebo ve stodole stojí škodovka po dědečkovi a nevíte, jak se jí zbavit, radši si to ještě rozmyslete. Ze zachovalých aut z východního bloku se totiž stávají veteráni a jejich hodnota stoupá i v řádech desítek procent ročně. A přestože se pořád jedná pouze o alternativní způsob, jak zhodnotit své peníze, je ideální pro automobilové nadšence. S akciemi si rozhodně tolik zábavy neužijete.

Auto jako zlatá cihla. Vyplatí se investovat do klasiky?

Díky rostoucí oblibě sběratelství automobilů se nyní zhodnocují i modely, které byly ještě před pár lety běžně k vidění v ulicích. „Historická auta jsou v posledních letech stále atraktivnější jako alternativní investice. Experty na umění jsou dokonce vyhodnocovány jako jedna z nejvýnosnějších a nejméně kolísavých alternativních investic,“ přibližuje Stanislav Gálik, ředitel inovačního centra AuresLab v AAA Auto. „Běžná, ale výjimečně zachovalá Škoda 120 před pěti lety stála 30 tisíc. Dnes je k sehnání za 80 tisíc a více. To je nárůst o více než 160 procent,“ doplňuje.

Nárůst hodnoty o zhruba 60 procent za posledních 5 let podle něj zaznamenaly například vozy jako Tatra 603 nebo Škoda Rapid. V Česku je také velmi žádaným zbožím například Škoda 1000 MB, roste zájem i o legendární Fiaty 126, Volhy nebo Lady.

Největší potenciál zhodnocení mají v současnosti takzvané youngtimery čili auta do zhruba 30 let stáří, která se mnohdy dají pořídit i do sta tisíc korun. Přesně předpovídat, která budou nabývat na hodnotě, je však podle Gálika velmi obtížné, téměř nemožné. „Obecně však lze říct, že dříve nebo později budou zajímavé jakékoliv vozy s minimálním nájezdem a v původním zachovalém stavu,“ vysvětluje Gálik.

Proslulého „žigulíka“, tedy Ladu 1200, si v garáži hýčká i Jakub Hamerský ze Svitávky na Blanensku. „Auto mám po otci, který ho kupoval před deseti lety za 19 tisíc. Nedávno mi za něj nabízeli 35 tisíc, a to jsem na něj za tu dobu ani nesáhl,“ popisuje Hamerský, jak vůz nabývá na hodnotě pouhým stáním v garáži. Prodávat ho neplánuje, naopak mu chce dopřát rekonstrukci. „Neberu ho jako investici, jednou bych s ním chtěl zase vyjet. Je ale příjemné vědět, že bude čím dál tím vzácnější,“ dodává Hamerský.

Při pořizování automobilu pro investiční účely musí mít kupující na paměti, že nejde o krátkodobou záležitost. „Je to opravdu běh na dlouhou trať a sázka na růst poptávky a ceny vozidel. Automobil je investice jako každá jiná, její hodnota může růst, ale zároveň třeba klesnout na polovinu. Nesmíme také zapomínat na náklady na skladování a údržbu, které hodnotu průběžně snižují,“ upozorňuje na možná rizika ekonom společnosti Partners Martin Mašát.

Přesto byl světový trh s historickými vozy v posledních letech jedním z nejrychleji rostoucích ve srovnání s ostatními alternativními investicemi (klenoty, výtvarné umění). V roce 2017 byl celosvětový aukční obrat na trhu s veterány odhadován na více než miliardu eur a meziročně vykázal růst 3 procenta.


Zdroj: tz

Autor článku Auto jako zlatá cihla. Vyplatí se investovat do klasiky?: převzatý článek 04.13.2018