Auto z bazaru - dejte si peníze stranou

Nemáte peníz na nové auto, takže vám nezbývá nic jiného, než si pořídit ojetinu? Pokud ano, počítejte s tím, že kupní cena nebude jediným výdajem.

Byla by to krásné představa, koupit si vymydlené autíčko v autobazaru, začít jezdit a kupovat jen benzin a občas olej. Realita bývá jiná. Dost často nového majitele čeká výměna brzdových destiček, tlumičů, čepů, nebo rozvodového řemenu. A to jsou jen tradiční věci menšího rozsahu, které se dají po určitém počtu najetých kilometrů očekávat. Není nic neobvyklého ani když nefunguje centrální zamykání nebo klimatizace. Věřit uklidňování prodejce, že se to "časem rozběhá" se rozhodně nevyplácí. Asi každému je totiž jasné, že ten, kdo prodává auto do autobazaru, do jeho technického stavu v posledních týdnech a měsících příliš neinvestuje. Přitom i na první pohled banální oprava nefungujícího elektrického stahování okénka znamená u většiny aut opravu v řádu několika tisíc korun. Servisy totiž rozbitý motorek, který stahování obstarává, složitě neopravují. Mění ho rovnou celý. Takže u takového Fordu Fiesta vás podobná šlamastyka vyjde třeba na pět tisíc korun.

Počítejte s rezervou

Vyhnout se podobným výdajům je skoro nemožné. Proto by se s nimi mělo alespoň počítat. Problém ovšem spočívá v tom, že velká část lidí, kteří vyrazí do bazaru pro auto typu Škoda Fabia, při procházení mezi vystavenými vozy zjistí, že jim peníze stačí například na starší, avšak větší Ford Focus. Vše tedy vloží do něj a rezerva na případné opravy levnější fabie je fuč. Ne nadarmo se říká, že bazary nejvíc vydělávají na touze člověka pořídit si o třídu větší auto, než na jaké právě má.
U tříleté ojetiny je dobré si nechat v zásobě patnáct až dvacet tisíc korun. „Rozhodně bych doporučil si překontrolovat stav pneumatik. Nákup sady nových plášťů může vyjít na dalších deset tisíc,“ radí Petr Suchánek z autobazaru AAA Auto. Další samozřejmostí by měl být převoz koupeného auta do servisu, kde by mělo podstoupit celkovou prohlídku a výměnu oleje. V menším servisu, kam odvezete starší vůz, na to budou stačit dva tři tisíce. Ve značkovém servisu si připravte tři až šest tisíc korun. Tato rada platí pro nákup každé ojetiny.

Starší auto - více problémů

U deset let starého auta, které se prodává za šedesát až sto tisíc korun (podle konkrétního modelu) počítejte s tím, že během následujícího roku do něho můžete nastrkat až polovinu jeho hodnoty. Není to stoprocentní, ale dost pravděpodobné. Když si koupíte auto, které z výrobní linky vyjelo před patnácti lety, náklady na opravy mohou dosáhnout až dvou třetin bazarové ceny auta. Snížit riziko podobných výdajů můžete alespoň tím, že bezhlavě neuvěříte tomu, co říká prodejce v bazaru. Ideální je, když na nákup ojetého auta vezmete někoho, kdo se v této oblasti vyzná. A to i za cenu, že byste mu den strávený s vámi měli zaplatit. Je pořád lepší dát někomu dva tisíce za dobrou radu, než si koupit auto, do kterého budete sypat desetitisíce.

Autor článku Auto z bazaru - dejte si peníze stranou: Jan Lippert 02.08.2008