Auto zaparkuje za vás

Neumíte parkovat? Žádný problém. Běžně prodávaná auta už dnes umějí zaparkovat sama. Musíte si ale vybrat to pravé.

Odřený nárazník a poničené disky kol od najíždění na obrubník – tradiční následky parkování v přeplněných ulicích větších měst. Tomu se dnes dá ale předejít.
Auta totiž umějí parkovat sama.

Jak to funguje?

Stačí stisknout tlačítko a při jízdě kolem zaparkovaných vozidel nepřekročit rychlost 30 kilometrů za hodinu. Ultrazvukový senzor sleduje volný prostor po obou bocích vozidla. Když počítač vyhodnotí, zda je volná mezera dostatečně velká k bezproblémovému zaparkování, řidiči se na displeji ukáže, kde má zastavit. Pak už jen následuje zařazení zpátečky a auto během 15 sekund samo zajede do řady vozidel. Jediné, co musí řidič dělat, je podle pokynů auta ovládat plyn a brzdy, natáčení volantu obstarává počítač zcela sám. Abyste si podobnou vychytávku užili, musíte si koupit rodinný Volkswagen Touran, hybridní Toyotu Prius nebo luxusní limuzínu Lexus LS 460. Možná je ale levnější, zaplatit si pár lekcí v autoškole, kde vás parkovat naučí. Na volkswagena totiž budete potřebovat přes šest set tisíc, na toyotu přes osm set a na lexus dva a půl milionu korun.
Parkování si lze usnadnit ještě dalšími způsoby. Běžné už dnes jsou parkovací senzory zabudované v náraznících auta, které „sledují“ jeho okolí a při parkování o blížící se překážce řidiče upozorní pípáním. Čím blíže má auto například ke zdi garáže, tím je frekvence pípání vyšší. Parkovacího asistenta můžete mít i ve fabii za čtvrt milionu.
Nissan, toyota, lexus nebo i porsche a volkswagen řidičům při parkování pomáhají i jinak. Do prostoru u registrační značky („espézetky“) dávají malou kameru, která obraz za autem přenáší na obrazovku na palubní desce. Zaparkovat pak může s přesností na pár centimetrů.

Píchnuté kolo měnit nemusíte
Stejně jako pomocníka při parkování hlavně ženy-řidičky ocení pneumatiky typu run-flat, jimiž své vozy vybavuje automobilka BMW. Kouzlo takové pneumatiky je v tom, že v případě defektu ji nemusíte na silnici měnit. Je totiž konstruována tak, že i po píchnutí na s ní rychlostí 80 kilometrů za hodinu můžete ujet až 200 kilometrů do servisu, kde vám kolo vymění.

Stěrače stírají
Znáte to? Když pustíte stěrače na rychlejší stírání, prší málo a gumičky na suchém skle vydávají ten neuvěřitelně nepříjemný zvuk. A když zvolíte pomalejší cyklus, po pár desítkách metrů zase nevidíte na cestu. Přesně tenhle problém řeší samočinné stěrače, které stírají přesně podle toho, jak je potřeba. Umějí to díky čidlu na světlo, které rozezná, kolik kapek na skle opravdu je. Samočinné stěrače se jako příplatková výbava dnes běžně nabízejí i u aut, která se prodávají za 250 tisíc korun.

Svícení do zatáčky
Dalším stále obvyklejším pomocníkem řidičů jsou takzvané aktivní světlomety. Jízdu vylepšují tak, že při průjezdu zatáčkou do určité hranice kopírují natočení volantu a osvětlují silnici i tam, kam běžná světla nedosáhnou. Lepší verze navíc rozsvítí i pomocný světlomet svítící pouze do strany, takže přehled o okolí auta je opravdu maximální. Na základě vlastních zkušeností můžeme říct, že hlavně xenonové aktivní světlomety oproti těm klasickým zlepšují viditelnost o desítky procent.

Laser v akci
Opravdovou lahůdkou je takzvaný head-up displej. Co to je? Zařízení, které pomocí laserové projekce promítá důležité údaje o jízdě (rychlost, spotřebu nebo i šipky navigačního systému) přímo před řidiče na spodní část čelního skla. Řidič tak nemusí spouštět oči ze silnice. Přehled například o rychlosti přesto zůstává. Head-up displej najdete v autech značek Mercedes-Benz, BMW, Corvette a do své vlajkového modelu C6 ho monutje i francouzský Citroën.

1.díl technických vymožeností dnešních automobilů
- Scifi za volantem

Autor článku Auto zaparkuje za vás: Ondřej Kinkor 03.02.2007