Bezpečnost především

Dokonale bezpečný automobil by se měl pohybovat po jízdní dráze bez rizika selhání řidiče. K takovému stavu mají současné vozy daleko. O inovace vedoucí k větší bezpečnosti jízdy přesto není nouze.

Základním návykem každého řidiče má být častý pohled do zpětného zrcátka. Ani to však nestačí. Určitý úhel běžná zrcátka nepokrývají a při náhlé změně směru jízdy může snadno dojít ke srážce.  Řešení existuje. Do zpětného zrcátka se umístí jednoduchá kamera, která zachytí i úsek mrt­vého úhlu. Je vybavena svítivou diodou a spojena se zařízením vydávajícím zvukový signál. Pokud se jiné auto nebo motocykl nacházejí v mrtvém úhlu, dioda se rozsvítí a ozve se signál.

Kontrola rychlosti

Zejména při jízdě po dálnici je nutné, aby řidič udržoval stálou rychlost vozidla. Nástrojem k tomu může být tempomat schopný rovněž kontrolovat vzdálenosti mezi vozidly a případně samočinně zcela zastavit vozidlo. Tempomat využívá radarový snímač preventivního bezpečnostního systému pracující v pásmu milimetrových vln. Je schopen rozlišit vpředu jedoucí vozidla od vozidel jedoucích ve vedlejším pruhu. Rychlost vozidla se vyrovná podle rychlosti vozu jedoucího vpředu, a jakmile je silnice vpředu opět volná, automobil zrychlí na předem zvolenou cestovní rychlost.

Směr jízdy

Náhlá změna směru jízdy může znamenat nebezpečí sjetí z vozovky nebo vjetí do protisměru. Automobily vyšších kategorií jsou proto vybaveny pomocným systémem, který udržuje vůz v jízdním pruhu. Kamera sleduje bílé čáry vodorovného značení na silnici a určí, zda se vozidlo odklání z daného jízdního pruhu. Při jízdě v jízdním pruhu širokém tři až čtyři metry a rychlosti okolo 50 km/h a vyšší systém s jednosekundovým předstihem zjistí pravděpodobnost vyjetí z jízdního pruhu a spustí audiovizuální varovný signál. Existují i systémy, které pomohou řidiči včas se vrátit do středu svého jízdního pruhu pomocí kontroly točivého momentu.

Ochrana před nárazem 

Moderní airbagy již nejsou umístěny jen na volantu, ale také v prostoru kolen a hlavy všech cestujících a jejich spouštění řídí nárazová čidla. U vozů Lexus jsou airbagy navíc vybaveny dvoufázovým systémem aktivace. Snímače určí prudkost nárazu a následně sílu, s jakou je airbag nafukován.  Novinkou je dvoukomorový airbag SRS pro spolujezdce vpředu s novým, zdokonaleným tvarem. Po nafouknutí vytvoří dvojité komory uprostřed airbagu prohlubeň, která účinně ochrání části obličeje, jako jsou nos a ústa, a přitom dovolí, aby se fyzický náraz airbagu rozptýlil na další časti hlavy a ramena.

Detekce překážky

Pro řidiče je důležité vědět, zda před ním není nějaká překážka. Některé vozy jsou proto vybaveny kombinací radaru, pracujícího v pásmu milimetrových vln, a stereo kamery, která snímá infračervené části spektra. Radar je připevněn na masce chladiče a sleduje silnici před vozidlem. Stereo kamera se skládá ze dvou infračervených čoček CCD připevněných ve vzdálenosti 350 mm od sebe na horní straně čelního skla. V závislosti na povětrnostní situaci dokáže pokročilý systém pro detekci překážek zachytit i chodce. Podobnou funkci má i kamera společnosti Infiniti. Byla vyvinuta tak, aby sledovala celé okolí vozu v úhlu 360 stupňů. Výsledný obraz je bez přerušení přenášen na displej na palubní desce. Některé vozy jsou vybaveny tepelnou infračervenou kamerou pro noční vidění.  

Řidič pod dohledem

Společnost Lexus vyvinula rovněž preventivní bezpečnostní systém APCS, který sleduje chování řidiče. Používá se při něm CCD kamera, která je připevněna na vrchu krytu sloupku řízení a je vybavena šesti vestavěnými infračervenými diodami LED se stejnými detekčními schopnostmi ve dne i v noci.  Systém monitorování řidiče nejprve použije algoritmus pro zjištění polohy prvků obličeje (očí, nosu a úst) a změří šířku a střední linii tváře. Je schopen sledovat pohyb hlavy řidiče z hlediska jejího otáčení do stran. Jestliže řidič při pohybu vozidla otočí hlavu ze směru silnice a před vozem je zjištěna překážka, systém samočinně aktivuje poplachové funkce a na krátký okamžik aktivuje brzdy, což má řidiče přimět k ostražitosti. Pokud řidič okamžitě nereaguje, systém APCS pokračuje v zapojování všech následných funkcí.  Je-li srážka nevyhnutelná, u některých vozidel dojde k automatickému napnutí bezpečnostních pásů tak, aby pasažéři byli co nejvíce přitisknuti k sedadlům, a k samočinnému brzdění. Lexus a Volvo nabízejí rovněž snímání oblasti okolo zadní části vozidla pomocí radaru v zadním nárazníku pracujícím jak v klidové poloze vozidla, tak při pohybu. Hrozí-li srážka bezprostředně, samočinně se aktivují inteligentní opěrky hlavy na předních sedadlech. Posunou se dopředu a nahoru, aby ztlumily pohyb hlavy cestujících a do velké míry tak omezily riziko hyperflexe krku, bolestivého zranění s možnými trvalými následky.  

Parkování

Společnosti Volkswagen a Toyota začaly jako první dodávat automobily s asistentem parkování, který je dnes běžnou součástí vozidel, zejména v podobě zvukového signálu při nedostatečném odstupu vozidel. Systém Park Assist pomůže najít vhodné místo pro odstavení vozidla tak, aby přesahovalo délku automobilu alespoň o jednu třetinu. Potom stačí jen šlapat na plyn a spojku a pustit volant.


Zdroj: 100+1 

 

Autor článku Bezpečnost především: převzatý článek 04.10.2009