Elektromobily

Automobily na elektrický pohon mají tichý chod a nezatěžují životní prostředí. Jejich rozšíření však brání krátký dojezd a nedostatečná síť dobíjecích stanic. Projekt Better Place slibuje definitivní řešení v rámci jednoho státu. První ukázkovou zemí má být Izrael.

Iniciátorem nového projektu je Shai Agassi, původně jeden z nejúspěšnějších manažerů známé firmy SAP. V roce 2007 se rozhodl založit vlastní firmu se sídlem v americké Kalifornii, která by propagovala ekologické formy dopravy. Během krátké doby získal nejen potřebných dvě stě milionů dolarů, ale také důležité partnery v průmyslu a neméně důležité kontakty v politických kruzích.  

Jeho koncepce je jednoduchá a účinná. Zákazník si koupí elektromobil a firma Better Place zaručí pravidelné dodávky elektrické energie za předem stanovené ceny. Prvním vozem vhodným pro budoucí síť dobíjecích stanic má být Z.E. Kangoo automobilového koncernu Renault-Nissan (Z.E. tu znamená zero emissions, tedy nulové emise). Bude uveden na trh v roce 2010. Jeho cena by neměla překročit cenu běžného benzinového automobilu a do budoucna se počítá s rozšířením nabídky o další typy. Předpokládaný dojezd vozu je 160 kilometrů s možností dobíjení doma, v místě zaměstnání a na veřejných parkovištích. Při delších jízdách bude možné na výměnných stanicích jednoduše vyjmout vybitou baterii a nahradit ji novou. Celá operace bude trvat zhruba tři minuty. Počítá se také se systémem zjednodušeného elektronického účtování, s paušálními tarify při vyšších počtech kilometrů a s účtováním podle ujeté vzdálenosti pro sváteční jezdce.

Proč Izrael?
Izrael byl zvolen pro pilotní projekt z několika důvodů. Jednak je to rodná země Shai Agassiho (narodil se tu iráckému otci a marocké matce), jednak byli izraelští představitelé ochotni dát projektu politickou podporu. Především však Izrael vyhovuje polohou a dopravní strukturou. Důležitá města jako Jeruzalém, Tel Aviv a Haifa jsou od sebe vzdálena zhruba půl hodiny jízdy a přepokládaný dojezd by měl pokrýt většinu běžných jízd místních občanů. Lidé tu jsou navíc velmi pří­stupní inovacím. Podle průzkumu si dovede sedmdesát procent Izraelců představit, že by v budoucnu jezdili v elektromobilu. Pro srovnání: v Německu se při podobné anketě vyslovilo pro elektromobil pouze dvacet procent obyvatel.  

Nabíjení

Aby měl projekt úspěch, musí uživatelům poskytnout dokonalé zázemí. Nabíjecími stanicemi bude vybaveno každé šesté parkoviště, elektřinu bude možné čerpat u Negevské pouště stejně dobře jako v Galileji. Všechny stanice budou napojeny na internet. Identifikují příslušného uživatele a poznají, kolik proudu jeho auto potřebuje. Elektronika v autě řidiče informuje, kolik kilometrů ještě může ujet, kde je nejbližší dobíjecí stanice a zda je právě volná. Jako alternativu bude systém nabízet také rychlou výměnu celé baterie.

Čistotu provozu bude garantovat použitá energie, která nebude pocházet z tepelných ani z jaderných elektráren. Autoři projektu sázejí na rostoucí ceny ropy a současně klesající ceny baterií. Při přechodu na ekologické zdroje pomáhá zatím státní daňová politika. Například při dovozu benzinového automobilu zaplatí občan Izraele dovozní daň dvaasedmdesát procent, zatímco u srovnatelného elektromobilu pouze deset procent.  

Pokud se navrhovaný model osvědčí, počítá se v příštích letech s jeho rozšířením do dalších zemí. Již nyní probíhají přípravná jednání v Kalifornii, na Havaji, v Dánsku a v Austrálii. Představitelé firmy Better Place mají ještě dalekosáhlejší plány. S humornou nadsázkou tvrdí, že o konečném úspěchu budou mluvit teprve tehdy, až v jejich elektromobilech budou jezdit ropní šejchové v Saúdské Arábii.

Zdroj: 100+1  

 

Autor článku Elektromobily: převzatý článek 06.26.2009