Fenomén doby

Nepotřebují reklamu, a přesto strmě rostou. Sociální sítě proměnily svět komunikace více než jakákoli jiná internetová služba.

Když byla v roce 2004 uvedena do provozu sociální síť Facebook, málokdo tušil, že o šest let později ji bude používat 250 milionů lidí. Nárůst počtu uživatelů nebyl zpočátku nijak rychlý, překonání hranice 150 milionů trvalo téměř pět let. Pak začalo zájemců přibývat exponenciální řadou.

Vysvětlení? Tzv. síťový efekt známý třeba ze světa mobilních telefonů. V momentě, kdy se k Facebooku připojovalo stále větší množství lidí, rostla i hodnota tohoto způsobu komunikace. Jednoduše řečeno, čím více lidí má profil na Facebooku, tím užitečnější je pro ně tato služba. Podobnou zkušenost udělali i provozovatelé jiných sociálních sítí.

Síťový efekt klade velké nároky na hardwarové vybavení provozovatelů sociálních sítí, protože nikdy dopředu nevědí, kolik lidí začne jejich služby využívat. Počet uživatelů roste spontánně, bez jakékoli marketingové podpory. Ti, kdo mají pomalejší připojení k internetu, mohou využívat zjednodušené služby, jaké například nabízí verze Facebook Lite zbavené všeho, co by mohlo tuto sociální síť zpomalovat. Pro náročnější uživatele Facebooku vznikl systém MultiFeed, který si dokáže průběžně stahovat a aktualizovat profily přátel uživatele, aniž by chod stránek jakkoli trpěl pomalostí.

Větší rychlost a kapacita sociálních sítí je nezbytná. Videokameru nebo fotoaparát dnes vlastní téměř každý. Při publikování je nutné tato velká množství dat nějak uložit. Vznikají proto nové služby určené právě pro publikaci videí a obrázků.

Tlačítko pro připojení na sociální sítě dnes často nechybí ani na internetových vyhledávačích v soukromých společnostech. Pracovníci se tak dozvědí, co dělali jejich kolegové, jaké časopisy a knihy četli.

Zdaleka ne všechny změny ale sociálním sítím prospívají. Síť MySpace byla například původně určena lidem se zájmem o hudbu, filmy a další druhy zábavy. Provozovatel tam časem ve snaze maximalizovat zisk přidal i nabídky zaměstnání, horoskopy a další služby. Výsledek? MySpace se stal nepřehledným a to hodně uživatelů nadobro odradilo. Jasně se to projevilo na jejich počtu. Zatímco v roce 2008 byl MySpace na vrcholu a v sociálních sítích se jeho podíl na trhu pohyboval okolo 67 procent, loni to bylo už jen 30 procent. Je možné, že MySpace bude navzdory své někdejší popularitě v USA první obětí konkurenčního boje sociálních sítí.

Největšími rivaly nyní zůstává Facebook a Twitter, z nichž každý má trochu jiný přístup. Facebook je určen hlavně pro výměnu fotografií a videí, Twitter je částečně blog (internetový deník) a částečně e-mailová schránka. Facebook některé rysy Twitteru napodobil, obráceně to však nefungovalo.

Zdroj: 100+1   

 

Autor článku Fenomén doby: převzatý článek 04.30.2010