Jak na městský provoz

Za volantem v městském provozu propadá i mnoho slušných lidí agresivitě. Je možné řízení provozu změnit? Proč stále spoléháme jen na desítky let starou světelnou signalizaci?

Nových způsobů řízení provozu ve městech je celá řada. Ty současné spoléhají na kovové indukční spirály umístěné pod povrchem vozovky, které zaznamenávají projíždějící vozidla. Podle nich se určí hustota provozu i nastavení světelné signalizace. Instalování těchto spirál se ale neobejde bez zásahů do vozovky, městské úřady proto čekají na dokonalejší technologie, které by mohly být snadno a bez kopání umístěny do ulic.

Jednou z možností je zařízení testované specializovaným střediskem univerzity Cambridge. Jeho podstatou jsou infračervené senzory, které lze instalovat do sloupů veřejného osvětlení. Ty jsou ve městech téměř všude a poskytují dostatek energie. Na Kalifornské univerzitě v Berkeley se experimentuje se shromažďováním informací od řidičů pomocí telefonů vybavených GPS. Projekt dostal název Mobile Millenium a účastní se jej vedle společnosti Nokia i americký poskytovatel map pro satelitní navigace NAVTEQ. Cílem je pomoci řidičům na frekventovaných silnicích a dálnicích. Údaje pocházející z mobilů jsou šifrovány a kombinovány s dalšími zdroji, především se stávajícími senzory v ulicích, a pak zpětně posílány uživatelům na jejich mobilní telefony.

Microsoft Research vyvinul systém JamBayes, který nepřetržitě analyzuje provoz, porovnává jej s minulými událostmi a předvídá budoucí vývoj stavu na silnicích. Dokáže předem odhadnout úseky, kde dochází k zácpám, a nabídnout alternativní trasu.

Podobné dovednosti má i britská aplikace MyDrive, která plánuje trasu podle stylu jízdy řidiče, jak zrychluje a brzdí za různých podmínek provozu. Každý řidič si bude moci rovněž ověřit, kolik paliva při svém stylu jízdy spotřebuje a jak ekonomický je jeho styl řízení. Měření množství spotřebovaného paliva v závislosti na stylu jízdy má na starosti i aplikace Sentience společnosti TRL. Používá kombinaci GPS a podrobných map, dokáže vzít v potaz i stoupání či klesání, zatáčky a světla. Sentience se výborně hodí zejména pro vozidla s hybridním pohonem, kterým dokáže ušetřit až čtvrtinu paliva.

Cenou za používání podobných aplikací může být ztráta soukromí. Ne všichni motoristé budou souhlasit s tím, aby údaje o jejich chování na silnici získala soukromá společnost. Podle odborníků se velká část řidičů smíří s určitým zásahem do soukromí, bude-li vyvážen odpovídajícími výhodami, nebudou však ochotni je ztratit úplně. Málokterý evropský řidič by toleroval například technologii vyzkoušenou společností IBM ve Spojených arabských emirátech. Automobily tam byly sledovány pomocí GPS a při překročení rychlosti se jim automaticky vypisovaly pokutové bloky.


Zdroj: 100+1  

 

Autor článku Jak na městský provoz: převzatý článek 10.16.2009