Japonsko chce zelený svět i pro automobily

Říjnová Tokyo Motor Show odhalí nové koncepty, které mají jediný cíl: zajistit čisté ovzduší a snížit emise CO2 po celém světě. Přichází tak s funkčními vozy využívajících elektřinu.

Země zemědělců, kterou téměř ze sedmnácti procent tvoří rýžová pole, během poslední stovky let změnila automobilový svět. Zatímco se Američané na začátku minulého století lopotili s vytvořením pásové výroby a zajištění vysoké produkce, Japonci po válce pracovali na vytvoření dokonalých standardů kvality a zajištění produkce tak, aby z továren neodváděla chybné kusy. Společnost Toyota je nejlepší automobilkou na světě. Toto prvenství potvrdila i v posledních třech kvartálech tohoto roku. Její kvalita vítězí nad luxusními značkami puntíčkářských Němců a nad vysoko-objemovými a silnými motory Američanů.

Tokyo Motor Show (oficiální název) je autosalonem, který letos slaví své čtyřicáté narozeniny. Město Tokio se tak stane na sedmnáct dní hostitelem jedné z nejprestižnějších přehlídek motorismu a výrobců automobilů. Autosalon začíná šestadvacátého října a jeho tématem je stále aktuálnější čisté spalování a hybridní pohonné systémy. Vybrali jsme pro vás pět japonských konceptů, které představují, jak může vypadat zelená budoucnost.

Prvním z konceptů je Toyota Hi-CT. Jde o lifestylovou záležitost, která by měla oslovit zejména zákazníky z řad vyznavačů volného stylu. Ačkoliv vypadá, jakoby vůz právě utekl z filmového Pixarového plátna filmu Roboti, Toyota to s modelem myslí vážně. Je dlouhý 3,33 metru, široký 1,69 metru a 1,8 metru vysoký. Díky takovým proporcím není žádným velikánem silnic, ovšem v přelidněných aglomeracích má v Japonsku smysl. Pod kapotou má hybridní technologii v podobě elektromotoru, který má uschovanou baterii v podlaze vozu.

Dalším vozem je Toyota i-REAL. Na první pohled je to vlastně křeslo na kolečkách. Velice luxusní křeslo okapotované zajímavým designem. Individuální doprava je jedním z nejdiskutovanějších témat a obdobná přibližovadla výrazně ušetří čas i peníze kreativních Japonců. Opět zde totiž hovoříme o nové technologii elektromotorů, které pohání dvě přední a jedno zadní kolo.

Třetím konceptem je Honda Puyo, která má být přátelským vozem na pohled i na dotek. Podle informací přepraví pasažéry v interiéru, který je čistý, bezpečný a zábavný. Exteriér nemá rohy. Celkově je vůz kulatý, a to, že připomíná zaoblenou krabici má být záměr. Výrobce se tím pyšní i v tiskové zprávě. Zajímavostí zde jsou natáčecí všechna čtyři kola, což umožňuje vozu se otočit na místě. Vůz opět pohání elektromotor.

Nissan Round Box je konceptem, který je už normálnějším autem. Tedy alespoň na první pohled. Ve svém designu však ukrývá zajímavé nápady, které reprezentuje například stahovací střecha, kterou lze v případě hezkého počasí vyjmout stejným způsobem jako u vozů Targa. Vůz poskytuje místo čtyřem cestujícím. Pod kapotou ovšem najdeme přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním. Ten už tolik k přírodě šetrný není. Ovšem podle automobilky se i tento vůz může pochlubit nízkými emisemi.

Posledním konceptem je oblíbené vozítko Nissan Pivo 2. Nestává se často, aby byl koncept vystaven ve své druhé generaci. Pokud má ovšem některý z těchto konceptů šanci na výrobu, pak je to právě tento. Vypadá naprosto směšně, ovšem funkčně je dokonalý. Má tři sedadla a dokáže otáčet kabinou o 360 stupňů.

Poprvé byl tento drobeček představen veřejnosti v roce 2005 a hned si získal pozornost celého světa. Nyní se vrací ve své inteligentnější formě, neboť Nissan slibuje, že Pivo 2 dokáže komunikovat s řidičem. Pokud se Pivo bude vyrábět, bude určené pouze pro japonský trh. Zatím se však Nissan jakkoliv k výrobě tohoto modelu zdráhá vyjádřit.

Japonské koncepty mohou být pro ostatní země inspirací. Snaží se hledat jednotu v designu a funkčnosti při zachování malých rozměrů. Navíc se vrací k přírodě v podobě elektromotorů. Rozmach hybridních pohonů nyní atakuje celý svět, ovšem prvenství patří Toyotě. A ta nyní vede díky neustále se zlepšujícím technologiím, které dělají svět z hlediska čistoty takovým, jaký má být.

Autor článku Japonsko chce zelený svět i pro automobily: Jiří Juránek 10.19.2007