Jezděte na zimních pneumatikách

Teplota pod sedm stupňů Celsia. Jakmile se stane skutečností, auta by měla jezdit na zimních pneumatikách.

Použití zimních gum sice není povinné, ale je možné, že od roku 2009 tomu tak bude. Není však pravděpodobné, aby bylo striktně nařízeno, že od 15. listopadu do 15. dubna musí všichni řidiči mít na voze zimní pneumatiky. Spíše to dopadne tak, že v Česku budou platit stejná pravidla jako v Německu. Tam řidiči mají povinnost mít v zimním období auto vybaveno tak, aby odpovídalo povětrnostním podmínkám. To v praxi znamená, že na silnici pokryté sněhem nebo ledem auto na letních gumách nemá co dělat. Pokud je ale teplo, svítí sluníčko a silnice jsou suché, pak zimní obutí nikdo nevyžaduje.
Problém je v tom, že zimní pneumatiky neplní svůj účel jen na sněhu a ledu. I když tam je jejich přínos největší. Díky svému dezénu lépe odvádějí sníh a vodu. Auto se pak lépe rozjíždí, brzdí a drží směr. Důležité však je, aby dezén byl vysoký alespoň čtyři milimetry (nový má výšku obvykle 8 mm). Při výšce tři milimetry svůj účel zimní pneumatika plní už jen z padesáti procent. Použití zimních plášťů má smysl i na suché nebo mokré silnici. Zimní gumy jsou narozdíl od letních vyrobené z měkčí směsi, a proto lépe přilnou k vozovce. To má samozřejmě vliv na bezpečnost jízdy. Obzvlášť ve chvíli, kdy je například potřeba se něčemu vyhnout nebo zastavit.

Nakupujte na internetu
Pro mnoho řidičů je ale nákup zimní pneumatiky dost citelným zásahem do rozpočtu. Proto se vyplatí je kupovat v internetových obchodech. Ve srovnání s kamennými pneuservisy jsou ceny výrazně nižší. Kvalitní zimní obutí na Škodu Fabii se dá pořídit za něco málo přes 4000 tisíce korun. V pneuservisu by to vyšlo až o 1500 korun dráž. Stačí si jen ve velkém technickém průkazu najít váš rozměr pneumatiky, případně se zeptat v servisu, a pak už ve vyhledávači zadat heslo "zimní pneumatiky" a můžete začít hledat v některém z mnoha internetových obchodů. I mezi nimi jsou cenové rozdíly. I když ne tak velké. K ceně pneumatik si pak ještě připočtěte 600 až 900 korun za přezutí.

Proč některá stojí víc?
Při hledání té pravé pneumatiky narazíte na fakt, že na stejný rozměr jsou nabízeny gumy, které stojí tisícovku. Některé jsou ale i třikrát dražší. Běžnému řidiči stačí ty levnější. Dražší jsou určeny těm, kteří vyznávají sportovnější styl jízdy. Důkazem, že i levná pneumatika může být dobrá, byl loňský test zimních pneumatik na Škodu Fabia provedený Autoklub ČR. Ze sedmi výrobků různých značek se na druhém místě umístila v Česku oblíbená guma Barum Polaris 2, která se na internetu dá sehnat za tisícovku. Koupě takovéto pneumatiky je rozhodě lepší než pořízení protektorované gumy. Ty se obvykle prodávají v supermarketech. Protektory jsou totiž vyrobené už z jednou použitých plášťů, na které byla znovu nanesena guma se vzorkem. Jejich kvalita tak bývá dost problematická. To samé platí i o nákupu bazarových zimních pneumatik dovezených obvykle z Německa. Na druhou stranu použití protektorů nebo gum z bazaru je lepším řešením, než když spořivý motorista zimními plášti obuje jen jednu nápravu. Zákon to sice nezakazuje (nesmí být jen různé pneumatiky na jedné nápravě), ale odborníci to rozhodně nedoporučují. Jiná schopnost letních a zimních pneumatik udržet vůz na silnici se při krizové situaci může majiteli auta vymstít. Ušetřených pár stovek se pak rázem může proměnit ve škodu za desítky tisíc korun. V lepším případě...

Autor článku Jezděte na zimních pneumatikách: Jan Lippert 11.02.2007