Když chcete mít „jiné“ auto

Není moc automobilů, za kterými se na silnici otočíte. Tipnu si, že tak jedno z dvaceti. Alfa Romeo MiTo ale takovým autem je.

Italové hezká auta dělat umí. To se říká dlouhá desetiletí. A potvrzují to pořád a pořád. I proto Alfa Romeo MiTo nedávno dostala českou cenu AutoDesign Awards 2008 v kategorii nejhezčí sériový automobil. Kvalitu této ceny zvyšuje hlavně to, že nešlo „jen“ o masové hlasování kohokoliv. V pětadvacetičlenné porotě rozhodovali architekti, umělečtí sochaři, designéři a motorističtí novináři. Že se MiTo líbí nejen v Česku dokázaly i nedávné výsledky evropské ankety o nejlepší auto roku 2009, kde malá alfa skončila na pátém místě.

Jaké MiTo je

Italský produkt sázející hlavně na emoce. Tak bych nejmenší Alfu Romeo, jejíž název vznikl složením názvů město Milano a Torino, charakterizoval. Zvenku roztomilá, ale přitom trochu drzá, zevnitř spíš závoďák. To potvrzuje i možností nastavení podvozku a chování motoru či brzdového pedálu. U Alfy Romeo MiTo se tento systém nazývá D.N.A. První D je jako Dynamic (pro spěchající), N je jako Normal (běžná jízda) a A je jako All Weather (když napadne sníh).

Pro dva

Tohle auto si kupte, jen když jste maximálně dva. Je totiž jenom třídvéřové a nastupovat na zadní sedadla je docela utrpení. A ani místa vzadu příliš není. Stěžovat si nebude snad jen potomek, který ještě neoslavil 13. narozeniny. Žádná velká slává to není ani s kufrem – objem 270 litrů nestačí ani na fabii, jejíž kufr o 30 litrů vede. Tyto dvě nevýhody vám ale malá kráska vynahradí při řízení. Podovozek tvrdý tak akorát (navíc si ho můžete díky D.N.A. ještě přitvrdit), výkon i základního motoru 1.4 je dostatečný a ten pocit, když na vás lidé na chodníku a řidiči v ostatních autech obdivně sledují...

Bezpečnost na špičce

Sedm airbagů včetně kolenního a maximální počet pět hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP, kde se hodnotí schopnost ochránit posádku. To je další výsledek, kterým se alfa může chlubit. Ale to není pořád všechno. Další nezávislý test se zabýval kvalitami řidičova sedadla a opěrky hlavy. Sedačka s opěrkou totiž výrazně rozhodují o tom, jak řidičovo tělo zvládne náraz zezadu. A Alfa Romeo MiTo v tomto hodnocení skočila za Volvem XC60.

Nagelovat a vyrazit

Takže líbí se vám? Mně ano. Jen to chce nemít velkou rodinu, případně druhé auto v garáži. A pak ještě maličkost v podobě minimálně 359 tisíc korun. Když je máte, pak doporučuju obléct tričko Sergio Tacchini, nějaké stylové sluneční brýle, přidat trochu gelu do vlasů a vyrazit.

 

Autor článku Když chcete mít „jiné“ auto: Jan Lippert 01.02.2009