Král silnic

Král silnic, symbol americké síly – tak byly a jsou nazývány sportovní vozy Ford Mustang. Platí to i pro poslední generaci označenou 2010 Ford Shelby GT500.

První generace sériových sportovních vozů Ford Mustang spatřila světlo světa v šedesátých letech. Varianty vyráběné v letech 1968 až 1970 dále upravovala společnost automobilového závodníka, vítěze Le Mans z roku 1959 a designéra Carolla Shelbyho pod vlastní značkou Shelby Cobra. Symbolem těchto automobilů se stal znak s nezaměnitelnou siluetou hada.  

Vozy Ford, které prošly Shelbyho rukou, se odlišovaly už na první pohled. Byly silnější a sportovnější a měly řadu prvků, které se u sériových Mustangů nedodávaly. Automobilka Ford produkci podporovala a k označení Shelby se vrátila v roce 2007. Použila jej pro označení nové generace vozů Mustang. Posledním zástupcem této rodiny je Ford Mustang Shelby GT500 modelové řady 2010.  

Exteriér

Nový Ford Shelby GT500 je zatím nejvýkonnějším automobilem svého druhu. Od svých předchůdců se liší mírně přepracovanou karoserií s dravějším a kompaktnějším vzhledem, na obou koncích přibyly ostřeji řezané hrany. Nechybí tradiční pruhy, které se nejlépe vyjímají na závodních okruzích. Kvůli lepší aerodynamice a chlazení motoru byl znak kobry posunut doleva. Nový Ford Shelby bude podobně jako předchozí vozy vyráběn ve dvou variantách. Jako závodní kupé a kabriolet.  

Velký důraz byl kladen na bezpečnost posádky, karoserie je z kvalitní oceli s pevnými výztuhami dveří. U kabrioletu byly použity další bezpečnostní prvky, které mají zabránit deformaci kabiny a poskytnout posádce maximální ochranu. Provedené nárazové zkoušky dopadly v USA úspěšně, vůz dostal od americké zkušební instituce pět, tedy plný počet hvězdiček.  

Pohon

Žádný z předchozích modelů Mustang neměl vyloženě slabý motor, nový Shelby GT500 je však překonává. Je vybaven osmiválcem o objemu 5,4 litru o výkonu 540 koní, což je více, než dosahují vozy GT z roku 2008. Shelby GT500 je nejvýkonnějším sériovým Mustangem všech dob, výkonnějším než řada evropských sportovních vozů. Zrychlení z nuly na 100 km/h zvládne za 4,3 desetiny sekundy. Spotřeba paliva se pohybuje okolo 20 litrů na 100 kilometrů, což odpovídá výjimečnosti nového Mustangu, který nebyl konstruován pro každodenní ježdění po městě. Pevná zadní náprava byla zvolena nejen z ohledu k tradici, ale také kvůli požadavkům řidičů, kteří chtějí jezdit skutečně sportovním způsobem. Zážitek z jízdy umocňují devatenáctipalcová litá kola s pneumatikami Goodyear F1 Supercar. O jízdní stabilitu dbá elektronika se třemi mody – On, Sport a Off.

Interiér

Podobně jako zevnějšek i interiér vychází z tradice Mustangů včetně první generace z šedesátých let. Byly tu použity nejlepší materiály, jako je pravá kůže a alcantra, syntetická látka připomínající semiš s jedinečnými vlastnostmi a vysokou odolností proti otěru. Barvy interiéru jsou záměrně kontrastní a mají výrazností ladit s pruhy na karoserii. Stylovým doplňkem je zakončení řadicí páky v podobě kulečníkové koule.  Klimatizaci je možné ovládat ručně, komunikaci zajišťuje systém SYNC společnosti Microsoft a satelitní rádio, na přání se dodává navigace s pevným dis­kem. Cena vozu 2010 Ford Shelby GT500 se pohybuje okolo 46 300 dolarů. Odpovídá jeho jedinečnosti a výkonu.  
 

Technické vlastnosti  (varianta kupé) 

Délka: 477,7 cm
Výška: 141,2 cm
Rozvor: 272 cm
Pohon: V8 5,4 litru 32 v
Výkon: 540 koní
Točivý moment: 691 Nm při 4500 ot/min



Zdroj: 100+1  

 

Autor článku Král silnic: převzatý článek 07.24.2009