Králové silnic

Těžké nákladní automobily a trajlery přepravují v USA sedmdesát procent všech nákladů. Podobná situace je i ve Velké Británii a v dalších evropských zemích.

Doprava nákladními automobily stagnuje už řadu let. Není to zdaleka jen důsledkem krize, která samozřejmě situaci zhoršila a potíže prohloubila. I do budoucna čeká nákladní přepravu automobily a trajlery spousta potíží. Jako by několik let zaspala. Osobní automobily v USA v posledních čtyřiceti letech zvýšily efektivnost spalování pohonných hmot téměř o čtyřicet procent, nákladní automobily se v tomto směru nepohnuly ani o krok. Mají stejnou průměrnou spotřebu třicet litrů nafty na sto kilometrů, jako měly v roce 1969. Nákladní auta v USA spotřebovala v roce 1990 denně 254 milionů litrů nafty, což představovalo deset procent celkové spotřeby nafty v USA. V roce 2007 to bylo už téměř 400 milionů litrů každý den.

Úpravy a zlepšení

Velké přepravní společnosti a výrobci nákladních aut pochopili, že takto to nemůže jít donekonečna. V celém světě a speciálně v USA hledají konstruktéři způsoby, jak snížit spotřebu nafty a omezit škodlivé emise. I malé zlepšení v tomto případě přináší pozoruhodné výsledky.

Firma Daimler Trucks North America představila letos v dubnu nákladní vozidlo s aerodynamickým tvarem. Při testech ve větrném tunelu spotřebovalo toto vozidlo bez jakýchkoli dalších úprav či vylepšení o tři procenta nafty méně. Pro všechny nákladní automobily, které jezdí po amerických silnicích, by to znamenalo snížení spotřeby nafty o 4,3 miliardy litrů za rok. Zároveň by to přineslo snížení emisí CO2 o více než 11 milionů tun ročně.

Ale jsou i náročnější plány. Letos v dubnu se konala konference o výkonnosti a efektivnosti nákladních automobilů. Konstruktéři a podnikatelé se na ní shodli, že pouhým důsledným využitím současných už existujících technologií by se mohla u nákladních automobilů zvýšit efektivnost využívání nafty o 23 procent a v dohledné budoucnosti je možné tuto efektivitu zdvojnásobit, možná i ztrojnásobit.

Od padesátých let

Američtí inženýři a konstruktéři se naposledy vážně zabývali designem a výkonností nákladních automobilů v padesátých letech minulého století. Od té doby docházelo průběžně jen k drobným změnám, jejichž efekt zahladily další faktory jako třeba zvýšená rychlost, kterou se vozy po dálnicích a silnicích pohybují.

Na trajlerech, které představují významnou část nákladního parku vozidel, se za celá léta nezměnilo vůbec nic. Konstruktéři ale vědí, jak snížit spotřebu pohonných hmot tahačů trajlerů okamžitě o šest procent. Údajně by stačilo dát zástěrky na všechna kola a za otevřený prostor pod trajlerem. To by mělo ušetřit 6 procent nafty. Tato a další drobná, ale významná zlepšení jsou známa už od padesátých let, ale nikdo je nerealizoval. Problém je v tom, že na každý tahač připadají v USA průměrně čtyři trajlery, takže jsou značně nevyužité a jejich majitelé nemají zájem do nich další prostředky investovat.
 
Mercedes Benz

Firma Mercedes Benz nedávno oznámila, že dosáhla světového rekordu v úsporném provozu velkých nákladních automobilů Actros, které vyrábí. Mají spotřebu 19,4 litru nafty na sto kilometrů při nákladu 25 tun. U jiných podobných vozidel se spotřeba pohybuje kolem 30 litrů na sto kilometrů. Je to tedy podstatně menší spotřeba, než je běžné v USA i v Evropě. Výrobce toho dosáhl použitím superširokých pneumatik místo obvyklého páru běžných pneumatik. Superširoké pneumatiky snižují tření o povrch silnice a umožňují lepší rozložení váhy vozidla. Svou roli hraje i tvar vozidla, který se blíží aerodynamickému.

Další inovace

Lze očekávat i další významná zlepšení. Už dnes brázdí americké dálnice a silnice dieselelektrické hybridní nákladní automobily, i když je jich zatím jen asi tisíc a patří do kategorie středně velkých vozů. Firma ArvinMeritor, která se zabývá výrobou komponent pro výrobce nákladních automobilů, přišla letos s novým dieselelektrickým hybridním systémem, při němž automobil jezdí převážně na elektrický pohon rychlostí do 75 kilometrů v hodině.
 
Předpokládá se, že systém sníží spotřebu nafty těchto automobilů o patnáct procent na dlouhých trasách a o celých 25 procent při cestách po městě. V současné době ho testuje v praxi pro rozvážky svého zboží firma Wal-Mart. Dalším zlepšením je umístění elektrických motorů do každého kola nákladního automobilu. S tímto vynálezem přišla firma E-Traction sídlící v Apeldoornu v Nizozemsku. Zatím se motory v kolech zkoušejí od roku 2005 u autobusů, první nákladní automobil na 7,5 tuny s motory v kolech vyjel zkušebně na silnice v loňském roce. Vozidla s motory v kolech ujedou na stejné množství nafty o čtyřicet procent delší vzdálenost. Předpokládá se průměrně dvacetiprocentní úspora pohonných hmot a menší emise.

Objevují se dokonce teorie, že nákladní vozidla by mohla získávat dodatečnou energii z otřesů při projíždění děr na silnicích nebo z tepla vydávaného motorem. Britská společnost Clean Power Technologies (CPT) už vyvinula systém, který teplem z motoru vyrábí páru. Ta se pak používá jako dodatečný zdroj energie pro samotný motor nebo pro řadu přístrojů.

Dnes už je výrobcům i uživatelům jasné, že s nákladními automobily a trajlery se musí něco udělat. Místo králů silnic se z nich za posledních padesát let staly spíše jakési dinosauří fosilie. Je třeba je omladit a zefektivnit jejich provoz.

Americká asociace automobilové nákladní přepravy zahájila vloni kampaň za snížení spotřeby nafty. V příštím desetiletí by spotřeba nafty u flotily amerických nákladních aut a trajlerů měla klesnout o 318 miliard litrů a efektivita provozu nákladních aut a trajlerů by se měla do roku 2020 zvýšit třikrát.

Zdroj: 100+1   

 

Autor článku Králové silnic: převzatý článek 09.25.2009