Lancia Delta: kráska z Itálie

Zase italské auto a zase designová pecka, která nutí řidiče i chodce otáčet hlavu ve směru, v jakém tenhle magnet pohledů jede. Co vzbuzuje ten zájem? Nová Lancia Delta.

Jiný čumák, než jaký mají všichni ostatní (navíc s efektním proužkem LED diod na spodku světlometů), elegantní linie boku a úzký proužek zadních světel, který na jiném autě také neuvidíte. Tohle auto je prostě jiné. To je bez debaty. A bez debaty je také to, že je elegantní.
Elegance pokračuje i uvnitř. V interiéru auta, v němž jsem se pár dnů vozil, dominovala černá barva, jejíž eleganci zvyšovaly ještě pochromované detaily jako například různá tlačítka na ovládání autorádia či ventilace. I panel hi-fi soustavy zaujme tím, že jeho displej není z obyčejného plastu. I když se mi tomu nechce věřit, vypadá to na hodnotnější sklo.

Sto padesát koní ji rozhýbe

Jak dobře Lancia Delta vypadá, tak dobře i jezdí. Pod kapotou měla motor s výkonem 150 koní. A to díky motoru, který má objem jen 1,4 litru, jenž má název Turbojet. Takže když chcete ladnou krásku rozpohybovat, není to žádný problém. Alespoň tím ostatním řidičům umožníte pohled na nejhezčí část auta – na jeho zadek. Nevýhodou ovšem je, že vás to bude stát docela dost peněz za benzin. Když budete lancii takzvaně honit, počítejte s víc než 10 litry benzinu na 100 kilometrů. Při běžné jízdě by ale mělo stačit 7 litrů na sto kilometrů. A to už je vcelku přijatelné. Jízda v lancii je pohodlná a tichá. Nízká hlučnost je částečně dílem šestistupňové převodovky. Motor se díky ní nevytáčí do vysokých otáček, takže tolik neřve. Co mi život s lancií také hodně zpříjemnilo, byl takzvaný hill-holder, díky němuž auto při rozjíždění do kopce samo nezcouvá ani o píď. Než přehodíte nohu z brzdy na plyn, auto se po tu dobu brzdí samo. Nehrozí tak, že byste někomu sjeli do kapoty.

Výhled nic moc

Jedinou výtku mám ke sloupkům vpředu i vzadu. Jsou moc tlusté, takže třeba při odbočování se stává, že na silnici není moc dobře vidět. Docela utrpení je to i při couvání. Bez příplatkových (za 8000 Kč) parkovacích senzorů bych do toho šel jen s maximální obezřetností. Tady by se hodila i parkovací kamera. Jenže ta v nabídce chybí. Za co má ještě smysl si připlatit, je kolenní airbag. V základní výbavě jsou dva čelní, dva boční a hlavové pro cestující vpředu i vzadu. Kolenní je za 6000 korun. Jenže právě koleno a stehno řidiče bývá při nehodách často poraněno tím, jak naráží do volantu nebo palubní desky.

Prostornost za jedna, kufr za tři mínus

Lancia Delta je dlouhá dost na to, aby posádce nabídla dostatek pohodlí. O řidiči a spolujezdci nemá cenu mluvit, tam je to samozřejmé. Vyzdvihnout spíš musím prostornost na zadních sedadlech. Prostor pro nohy je královský. Horší je to se zavazadlovým prostorem. Ten je s objemem 380 litrů podprůměrný. Zvětšit lze alespoň tím, že posunete zadní sedadlo. I tak ale nezbývá nic jiného, než počítat s tím, že tahle kráska není stěhovák.
Líbí se vám? Jestli tak, že byste si ji koupili, pak si připravte alespoň 495 tisíc korun.

 

Autor článku Lancia Delta: kráska z Itálie: Jan Lippert 01.23.2009