Nejmladší z dravců

Luxusní a prostorné sedany nemusí být konzervativní ani nenápadné. Důkazem je nový Jaguar XJ. I když se hodně liší od svých předchůdců, svou dravostí dělá svému jménu čest.

První vozy Jaguar označené písmeny XJ vyjely z výrobních linek v roce 1968 a jejich třetí série se prodávala ještě počátkem devadesátých let. Název XJ použila automobilka, jejímž vlastníkem je indická společnost Tata Motors, i pro nedávno představený zcela nový vůz odlišný od předchozích. Karoserie připomíná sportovní model XK konstruovaný na základě poznatků z leteckého průmyslu. Stejně jako u tohoto vozu přišly ke slovu lehké hliníkové slitiny doplněné dalšími kompozitními materiály. Nový Jaguar XJ se podobá spíše nadzvukovým stíhacím letounům než limuzíně pro konzervativní zákazníky.  

Exteriér

Byla-li pro automobily předchozích sérií XJ pravidlem určitá vnější spřízněnost, nový Jaguar XJ na ně navazuje jen velmi volně. Vzhled nebyl volen náhodně. Jeho aerodynamické vlastnosti jsou zatím nejlepší v historii automobilky. Tvar chladiče je odvozen od současného modelu XF a je připomínkou slavných vozů šedesátých let. Xenonové světlomety odkazují na nedávný sportovní model XK. Karoserie protáhlým kapkovitým tvarem budí dojem velmi nízkého automobilu, jde však jen o optický klam, výška se neliší od výšky obvyklé u sedanů.  

Novinkou u všech provedení je prosklená střecha o maximální možné šířce, která končí až u zadních sedadel a lze ji otevřít a použít k větrání. Poskytuje v celém interiéru dostatek přirozeného denního světla a vyvolává tak dojem větší prostornosti. Záď Jaguaru XJ má proti minulým modelům nezvyklý převis a dominují jí výrazné kolmo posazené světlomety se svítivými diodami. Zadní světlomety tvarem kopírují víko zavazadlového prostoru a jejich dramatické barevné pruhy mají připomínat drápy kočkovitých šelem.  

Interiér

Vybavení vnitřku dominuje jemná ručně šitá kůže v tmavých teplých odstínech kontrastující s chladnými chromovými doplňky. Kůže poprvé pokrývá všechny hlavní části vnitřku včetně sedadel, opěrek paží, přístrojové des­ky i vnější části dveří. Zvláštním prvkem interiéru je obložení dřevem, které tvoří souvislý oblouk v celém předním prostoru a je připomínkou sportovních motorových člunů z padesátých let minulého století. Zákazníci si budou moci vybrat z jedenácti druhů dřeva získaného trvale udržitelným způsobem lesního hospodaření. Konečné zpracování dřevěného obložení provádí pro Jaguar legendární podnik Browns Lane v anglickém Coventry. Atmosféru noční plavby vyvolává i osvětlení vnitřku vozu jemným namodralým světlem přístrojů. Interiér poskytuje dostatek místa pro řidiče i cestující na zadních sedadlech. U nejdelších variant mají cestující vzadu celý metr prostoru pro nohy.

Pohon

Na výkon vozu má zásadní vliv lehká hliníková karoserie, jejíž zásluhou se vůz XJ rychleji rozjíždí a zastavuje, je přesněji ovladatelný, bezpečný a úsporný. Pohon obstarává pětilitrový osmiválec třetí generace nebo přeplňovaný šestiválec, motory, které výrobce označuje za technicky nejvyspělejší ve své nabídce. Řazení je automatické, stará se o něj šestistupňová převodovka s jemnými přechody mezi rychlostmi optimálně využívajícími sílu motoru. Řidič může rychlostní stupně měnit rovněž pomocí páček na volantu. K dalším přednostem Jaguaru XJ patří elektronické ovládání diferenciálu (Active Differential Control) nebo dynamické řízení podvozku po­dle podmínek jízdy (Adaptive Dynamics), díky němuž je možné lépe využít výkon motoru.

Výbava

Ovládání vozu zjednodušuje centrální dotykový displej, díky němuž bylo možné omezit počet tlačítek na minimum. Tradiční kulaté ukazatele rychlosti a otáček s ručičkou umístěné nad volantem jsou virtuální a zobrazují se díky dalšímu displeji s vysokým rozlišením. Středový displej je vybaven technologií Dual View, díky níž lze z různého úhlu pohledu sledovat různé dění na displeji. Zatímco řidič před sebou vidí ovládací prvky, spolujezdec může mezitím sledovat televizi nebo procházet seznamem nahrávek ve formátu Mp3. Některé ovládací prvky jsou umístěny přímo na volantu. Pokyny k řízení vozu je možné udílet i hlasem, pro vyloučení chybného příkazu je však nutné nejprve vybrat požadovanou činnost na displeji.  

Součástí centrálního systému je přehrávač CD doplněný pevným diskem s kapacitou 30 GB a výstupy pro připojení hudebních přehrávačů iPod. Pro ozvučení vozu je možné vybírat ze tří sestav včetně systému Bowers & Wilkins o výkonu 1200 wattů tvořeného dvaceti reproduktory. Výroba Jaguaru XJ by měla začít na podzim, cena základního modelu byla ve Velké Británii stanovena na 52 500 liber.    


Technické údaje
Jaguar XJ – Model 3,0 V6 Diesel
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,4 s    
Pohotovostní hmotnost: 1796 kg
Výkon: 202 kW
Délka: 5,122 m
Šířka (bez zrcátek): 1,894 m
Výška: 1,448 m
Kombinovaná spotřeba: 7 l/100 km



Zdroj: 100+1  

 

Autor článku Nejmladší z dravců: převzatý článek 08.07.2009