Nové spojení 2: Propojí podzemní železnice Prahu?

Stále více velkých evropských měst řeší dopravu v centru pomocí systému příměstských železnic vedoucích skrz celé město. Díky podzemním úsekům jsou cesty po centru pro obyvatele města komfortnější a rychlejší. Centrum pro efektivní dopravu představilo studii tohoto typu dopravy pro hlavní město, nazvaný Nové spojení 2. Při této příležitosti byla také pokřtěna publikace „Příměstské železnice – páteř veřejné dopravy v aglomeracích“.

„Individuální automobilová doprava ve městě činí obrovské problémy,“ říká jeden z autorů studie architekt Ivan Lejčar. Automobily znečišťují ovzduší a zabírají veřejný prostor. V průměru 100 automobilů dnes v Praze přepraví 150 osob. Stejný počet cestujících mohou ale přepravit 3 autobusy nebo pouze jedna tramvaj. Jedna souprava metra v ranní špičce odveze přibližně 450 cestujících (přičemž polovina z nich stojí). Patrový vlak dlouhý 170 metrů přepraví 620 sedících cestujících. Jeden vlak odveze stejné množství lidí jako 400 aut.

„Pražské metro je potřeba doplnit příměstskou železnicí, která má trochu jiné funkce. Příměstská železnice, která nemá tolik zastávek jako metro, může být rychlejší způsob dopravy,“ říká k problematice hromadné dopravy ředitel Centra pro efektivní dopravu Petr Šlegr.

„Praha má příměstskou železniční dopravu dobře vyřešenou, bohužel chybí průjezd železnice centrem,“
říká Lejčar. Vysvětlil, že by bylo vhodné propojit Hlavní a Masarykovo nádraží. Pražská železnice totiž stále využívá zastaralou koncepci z roku 1999, která vede všechny přijíždějící vlaky do dvou nádraží vzdálených od sebe 800 metrů.

Máme řešení

Železniční stavba Nové spojení, dokončená v loňském roce, významně pomohla tratím od severovýchodu Prahy. Projekt nazvaný Nové spojení 2 na ni volně navazuje a má za cíl spojit pod povrchem železniční tratě pro městskou a příměstskou dopravu od severovýchodu s tratěmi od jihozápadu.

A jak by celá infrastruktura v metropoli vypadala? Jedna trať by tak vedla z Negrelliho viaduktu a Karlína do podzemní stanice Václavské náměstí, kde by byl možný přestup mezi všemi linkami příměstských vlaků. „Situace by byla prostorově řešena tak, že se bezkolizně v podzemí vykřižuje trasa do stanice Václavské náměstí vlaku Nového spojení 2 a jeho výstupy na Hlavní nádraží i Muzeu s trasou C metra. Stanice vlaku bude pod linkou metra C. Je technicky prověřeno, že to jde,“ říká rozhodně Šlégr pro Ekolist.cz.

Z této stanice by pak jedna železniční větev vedla přes podzemní zastávky Karlovo náměstí a Anděl do rekonstruovaného Smíchovského nádraží. Druhá trať povede přes podzemní zastávku Albertov na náměstí Bratří Synků, kde se setká s trasou metra D a poté se zapojí do nové zastávky Eden na modernizované trati do Benešova, informoval Lejčar.

„Metro na trase B plní úlohu spojení jihozápadního města, sídlišť Butovice, Stodůlky, Ohrada s centrem, zatímco vlak by řešil dojížďku z Berounska a třeba i oblasti Vraného, Dobříše a okolí. Vlakem budou jezdit jiní cestující než metrem,“
řekl Petr Šlegr na otázku, jestli nebude zbytečná vlaková trať z Václavského náměstí na Smíchovské nádraží, když zde jezdí metro.

Z Kladna na Albertov za 40 minut

Díky vhodnému uspořádání několika různých linek spojujících protilehlá místa by byl zajištěn i krátký interval spojů. Zlepšily by se podmínky pro dálkovou dopravu, snížil by se počet přestupů a doprava po městě by se zrychlila. Autoři studie uvádějí, že například z Kladna na pražský Albertov by se cestující díky Novému spojení 2 dostali bez přestupu za 40 minut. Dnes jedou stejnou trasu hodinu s dvěma přestupy. Cesta z letiště Ruzyně do Vysočan by trvala 30 až 35 minut.

Řada zastávek by vznikla také na území středních Čech. Jejich součástí bude zastřešený stojan na jízdní kola. „Z Kladna do Prahy dojíždí denně 25 000 lidí. A to je jen jedna trať, jedno rameno dopravy Pražské integrované dopravy,“ uvedl pro Ekolist.cz Šlegr. Podle jednoho z autorů publikace Pavla Adámka by Nové spojení 2 mohlo přepravit za hodinu 50 000 lidí.

Autoři Nového spojení 2 však dosud netuší, kdy bude tento projekt zprovozněn. „Záleží na politicích, kteří rozhodují o rozpočtu na dopravní infrastrukturu. My veřejnému sektoru dáváme projekt, o kterém jsme přesvědčeni, že je přínosný. Optimistický scénář je rok 2018,“ uvedl Šlegr pro Ekolist.cz. Dodal, že jízdné pro cestování tímto vlakem po Praze by bylo v rámci Pražské integrované dopravy.

Ač se může zdát projekt Nové spojení 2 neuskutečnitelný, svojí náročností se nevymyká jiným investicím do infrastruktury, tvrdí autoři. Jedná se celkem o 12,7 km nových železničních tratí, z nichž necelých 10 km povede v tunelu, a vybudování 6 podzemních a jedné povrchové zastávky.„Odhad investic je 30 až 35 miliard. Je to suma srovnatelná s částí pražského okruhu,“ uvedl Šlegr.

Na tiskové konferenci byla také představena publikace „Příměstská železnice – páteř veřejné dopravy v aglomeracích“, která přehledně mapuje situaci ve městech jako Mnichov, Stuttgart, Miláno, Paříž, Curych a dalších, kde příměstská železnice město propojuje. Brožura s množstvím fotografií obsahuje také mnoho dalších informacích o projektu Nové spojení 2. „Publikace bude distribuována na různých dopravních akcích a lze si ji objednat na adrese Centra pro efektivní dopravu. Vyšla v nákladu 6000 kusů, tak se snad dostane na všechny zájemce,“ říká s úsměvem Šlegr.

Autor: Martin Singr
Zdroj: Ekolist.cz 

 

Autor článku Nové spojení 2: Propojí podzemní železnice Prahu?: převzatý článek 10.08.2010