Nový Ford Mondeo - jaký je?

Jeden z nejoblíbenějších automobilů střední třídy omládl. Nová generace Fordu Mondeo příští měsíc vyjede i na české silnice. Jaká novinka se základní cenou 600 tisíc korun doopravdy je, jsem vyzkoušel při mezinárodním představení.

Čtyřdveřový sedan, praktičtější pětidveřový liftback, jemuž se s víkem kufru otevírá i zadní okno, a kombík pro rodiny, chataře a sportovce třeba s koly. Všechny tyto tři varianty automobilka Ford vrhá na trh v jeden okamžik. Že bude mondeo úspěšným autem, které budeme na českých silnicích potkávat v počtu několika tisíc kusů, není pochyb. O místo na slunci bude svádět boj s úhlavním nepřítelem v podobě Volkswagenu Passat. Oproti němu má však docela dost výhod. Tou základní je hlavně nižší cena, která začíná na částce 600 tisíc korun. Passat se základním slabším motorem je o 67 tisíc dražší. Navíc se prodává jen ve čtyřdveřové verzi sedan, takže na pohodlné převážení sekačky nebo kočárku můžete zapomenout. Jiné je to ale u kombíků, kde si jde vybrat u obou značek. Zatímco nejlevnější kombi Fordu Mondeo stojí 777 tisíc, passat se prodává od 707 tisíc korun. Je ale fakt, že s motorem o 23 koní slabším. A to už je u takhle velkého auta znát. Slabší motor navíc nutí řidiče více šlapat na plyn, takže se to negativně projevuje i ve spotřebě nafty nebo benzinu. Ideální volbou je naftový motor 1,8 TDCi s průměrnou spotřebou 5,8 litru na 100 kilometrů a výkonem 125 koní.


Ale zpátky k mondeu. Jestli se vám předchozí model zdál moc usedlý či nudný, teď přichází změna. Sportovní ambice z nového mondea doslova stříkají. Otázkou je, jestli to nejčastější zákazníci této třídy v podobě manažerů ustojí, a přeci jen nebudou volit auta s decentnějším designem. Na fordu nejde neocenit robustní lemy blatníků, nepřehlédnutelnou, až agresivně působící čelní masku se světlomety protaženými hodně do boku. Při pár zastávkách v ospalých vesničkách v Sardinském vnitrozemí německá novinka nutila některé místní staříky sedící na zápraží svých domů, aby se na auto přišli podívat zblízka. Ocenili i podle mě nejvyvedenější část auta, kterou je zadní část s kufrem a světly, kde bílou plochu se strukturou medové plástve ohraničuje červená linka potkávacích a brzdových světel. Je ale potřeba přiznat, že podobně stejnou část auta jde najít i na Peugeotu 607. Když ještě zůstanu u karoserie, určitě bych dal přednost pětidveřovému liftbacku. Ve srovnání se čtyřdveřovým sedanem je mnohem praktičtější. Obě verze jsou přitom se zavřeným kufrem na pohled nerozeznatelné. Do kombíku už bych šel jen v případě, že bych každou chvíli převážel něco dlouhého, kvůli čemu bych u pětidveřového modelu musel sklápět sedadla.

Plný technických novinek
Co Ford Mondeo nabízí pod kapotou? Koho zajímá bezpečnost, ten určitě ocení sedm standardně dodávaných airbagů (přední, boční, hlavové a jeden kolenní). Při případném nárazu se také uvolní pedály, takže se minimalizuje časté zranění v podobě zlomenin kotníku. Hrudník řidiče při nehodě zase chrání volantový sloupek, který se během okamžiku stáhne směrem k motoru. Dá se tedy čekat, že při nezávislých nárazových testech společnosti Euro NCAP získá ford za ochranu posádky maximální počet pěti hvězdiček.
Mezi příjemné prvky výbavy patří bezklíčový systém odemykání dveří a startování, kdy k autu jen přijdete otevřete dveře a vůz nastartujete jen zmáčknutím tlačítka Power. „Klíč“ máte pořád v kapse. Musíte si ale připlatit 17 500 korun. Objednat jde i adaptivní tempomat, díky němuž mondeo hlídá před ním jedoucí vozidla a přizpůsobí jim svoji rychlost. Jednoduše řečeno, auto samo přibrzdí ve chvíli, kdy před ním někdo jede, pokud pomalejší vůz uhne, mondeo zase zrychlí na nastavenou rychlost.

Uvnitř téměř bez námitek
Vnitřek auta je téměř bezchybný. Když za něco dám tři čtvrtě milionu, nic jiného ani nečekám. Rádio a standardně dodávané PC se ovládá tlačítky z volantu, důležité údaje o jízdě se zobrazují na displeji přímo před řidičem nebo na obrazovce na středovém tunelu. Motor při jízdě téměř není slyšet, uvnitř nic nevrže, nedostatkem místa posádka rozhodně netrpí (mírně řečeno), odkládacích prostor je dost. I když... Schránka před spolujezdcem je neuvěřitelně daleko v palubní desce. Když z ní něco chcete vyndat, je potřeba to doslova vylovit. To je snad jediná výtka. Teď už jen na nový Ford Mondeo začít šetřit.

Základní ceny:
5dveřový model – 599 990 Kč
4dveřový model – 741 990 Kč
Kombi – 776 990 Kč

Rozměry 4 dveřový 5 dveřový kombi

délka (mm) 4844 4778 4830
šířka (mm) 2078 2078 2078
výška (mm) 1500 1500 1512
rozvor (mm) 2850 2850 2850
objem kufru* (l) 550 540 554
objem kufru** (l) - 1460 1745

Autor článku Nový Ford Mondeo - jaký je?: Ondřej Kinkor 05.25.2007