Nový Passat: úspornější, bezpečnější a suverénnější

S více než 15 miliony prodaných exemplářů patří Volkswagen Passat mezi nejúspěšnější automobily na světě. Na český trh přichází nová, v pořadí sedmá generace od roku 1973. Design bestselleru byl zcela nově interpretován, suverénní vzhled přídě vykazuje paralely s luxusní limuzínou Phaeton. Passat byl vždy věrným obrazem technického pokroku, což platí ve všech ohledech i pro sedmý Passat, který vstupuje na trh současně jako Limuzína a Variant.

Rozmanitost technických inovací dodávaných pro model Passat dosahuje úrovně, která byla dosud nabízena pouze ve vyšší a luxusní třídě. Nový Passat přichází také s atraktivnějšími cenami, když například limuzína ve verzi 2.0 TDI Comfortline se stejnou výbavou jako předchozí akční model Business vyjde zákazníka o 26 400 Kč výhodněji.     

Více inovací:
Passat je jako první vůz ve své třídě na světě nabízen se systémem rozpoznávání únavy řidiče, který je součástí sériové výbavy od výbavové linie Comfortline. Jako první Volkswagen bude mít Passat navíc funkci nouzového brzdění City. Asistenční systém je součástí zdokonaleného adaptivního tempomatu ACC plus Front Assist. Funkce nouzového brzdění City je aktivní při pomalé jízdě s rychlostí do 30 km/h, přičemž reaguje na stojící vozidla a v případě nutnosti zahájí automaticky brzdění, aby zabránila nárazu do vozidla vpředu nebo alespoň zmírnila jeho intenzitu a následné škody.

Více komfortu:
Nový Passat nabízí ovšem ještě další finesy. Cíleným pohybem nohy za vozem se otevře zavazadlový prostor Limuzíny (funkce Easy Open). Po stisknutí příslušného tlačítka „vidí“ Passat volná parkovací místa situovaná podélně i napříč k vozovce a na přání převezme při parkování řízení a vůz automaticky s přesností na centimetry zaparkuje (Park Assist nové generace).

Více světla:
O dálkové světlomety se už řidič Passatu nemusí starat. Pokud to provoz dovolí, budou neustále zapnuty. Ve spojení se sériově montovanými světlomety H7 totiž Passat automaticky přepíná mezi potkávacími a dálkovými světlomety v závislosti na přítomnosti vpředu jedoucích nebo protijedoucích vozidel. Na přání dodávaný asistent dálkových světlometů se jmenuje Light Assist. Je-li vůz vybaven adaptivními natáčecími bi-xenonovými světlomety, jsou dálkové světlomety trvale aktivní a jejich světelné paprsky jsou odcloňovány pouze v oblastech, které by mohly způsobovat oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Tento asistent dálkových světlometů nese název Dynamic Light Assist. Oba systémy se zapínají, jakmile rychlost jízdy překročí 60 km/h. Stejně jako Phaeton nebo Touareg, varuje Passat svého řidiče navíc před vozidly ve slepém úhlu (Side Assist). Nový Volkswagen Passat rozpoznává prostřednictvím přední kamery dopravní značky omezující rychlost a zobrazuje je na displeji v přístrojové desce. Rozpoznávání dopravního značení „vidí“ kromě toho v rámci technických možností také zákazy předjíždění, o nichž je řidič také informován.

Více kvality:
Passat se ještě více než dosud vymezuje od svých konkurentů nejen výše uvedenými technickými inovacemi, ale také dále vylepšenou kvalitou použitých materiálů a zpracování. V interiéru nelze přehlédnout ještě kvalitnější materiály, nová sedadla a výplně dveří a luxusní osvětlení. Mimořádně ušlechtilým dojmem působí modifikovaná středová konzola a nové ozdobné prvky na přístrojové desce s atraktivním vzhledem a příjemnou strukturou povrchu.

Více klidu: Nový Passat je extrémně tichý. Vnější hluk a hluk z motorového prostoru je pohlcován tlumicím materiálem rozmístěným cíleně v oblasti přístrojové desky a dveří. Kromě toho je mezi dvěma vrstvami čelního skla použita akustická fólie, která pohlcuje další nežádoucí zvukové vlny. Na přání lze tuto fólii objednat i u bočních oken vpředu.

Více bezpečnosti: Pokroku bylo dosaženo rovněž v oblasti bezpečnosti. Již předchůdce suverénně dosáhl pětihvězdičkového hodnocení v nárazových testech EuroNCAP. Další vylepšení přinesly nové prvky, mezi něž patří signalizace nepřipoutaných osob na zadních sedadlech a modifikované opěrky hlavy na předních sedadlech, které lze nově seřizovat také v horizontální rovině (sériově od Comfortline). Nové opěrky hlavy pro řidiče a spolujezdce snižují například riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu. Bezpečnost posádky Passatu dále optimalizují nové asistenční systémy, jako je Side Assist.

Více ohleduplnosti k životnímu prostředí:
Nový Passat stanovuje nová měřítka v neposlední řadě také z hlediska ohleduplnosti k životnímu prostředí. Všech deset motorů (77 kW/105 k až 220 kW/300 k) se může pochlubit výrazně nižší spotřebou. „Nejmenší“ turbodiesel (1.6 TDI s výkonem 77 kW/105 k) spotřebuje ve verzi Limuzína pouhých 4,3 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 114 g/km. Downsizing a technické inovace jako například systém Start-Stop zajišťují nejnižší hodnoty spotřeby také u zážehových motorů. Rovněž příkladná je jednotka 1.4 TSI (90 kW/122 k), která se ve verzi BlueMotion Technology spokojí s pouhými 5,9 l/100 km. Veškeré hodnoty pro Passat Variant leží na stejně dobré úrovni (odchylka činí maximálně 0,1 l/100 km v porovnání s Limuzínou). Za pozornost stojí, že všechny uvedené modely jsou bezpečnými, komfortními a výkonnými cestovními vozy, které jsou zároveň i velmi čisté, velmi úsporné, a tím dosahují i extrémně velkého dojezdu.

Od poloviny roku 2011 bude v nabídce model 1.6 TDI BlueMotion, u nějž dojezd při objemu palivové nádrže 70 litrů a spotřebě 4,2 l/100 km (emise 109 g/ km) činí neuvěřitelných 1666 kilometrů. V této souvislosti je jistě dobré, že systém rozpoznávání únavy upozorní nejpozději po čtyřech hodinách jízdy řidiče na to, aby si udělal přestávku na odpočinek..

 

Zdroj: tz Volkswagen.cz

Autor článku Nový Passat: úspornější, bezpečnější a suverénnější: FiftyFifty 12.10.2010