PC hry - zakázat nebo povolit?

Dobře vytvořená videohra učí hráče rychle se rozhodovat, reagovat, bystří smysly. To je psychologicky dokázáno. Jiným problémem je obsah videohry, na němž závisí, co se hráč vlastně učí. Obrovskou diskuzi vyvolalo rozhodnutí britského Výboru pro klasifikaci filmů nepovolit uvedení videohry Manhunt 2 (Lov na člověka 2) do prodeje.

Začalo se diskutovat o tom, zda videohry, v nichž vládne násilí, mohou vést v reálu k psychické agresi a krutostem. Pokud ano, jak se k tomuto veřejnému ohrožení, které taková hra představuje, zachovat?
Podle závěrů Americké psychologické asociace je efekt příčiny a následku v tomto směru jasný. V nedávno zveřejněné studii tvrdí, že hraní videoher, v nichž vládne násilí, zvyšuje pravděpodobnost agresivního a násilnického chování hráčů ve skutečném životě. Studie dokazuje, že neexistuje žádná vrstva populace, která by vůči těmto účinkům byla plně imunní.
Pro většinu vědců zkoumajících lidské chování to není nic nového. Koneckonců kdo se učí pilně matematiku, má předpoklady být v ní dobrý. Kdo studuje jazyky, umí jazyky. Když budete hrát pilně šachy, také se v nich zlepšíte. Podobně je tomu i s videohrami. Člověk se v nich naučí to, co videohra předvádí.
Řada psychologů je ale přesvědčena, že k tomu, aby se z člověka stal násilník, videohry zdaleka nestačí. Musí tu být i další faktory, například narušené rodinné prostředí, mentální porucha, extrémní vyprovokování a další faktory. Řada z nich byla identifikována a vliv médií je jen jedním z nich.
Podle psychologů je velmi nepravděpodobné, že by hraní násilnických videoher změnilo bezproblémové dítě s dobrým rodinným zázemím v násilníka či dokonce vraha. Nevylučují ale, že tento vliv se může projevit až v dospívání nebo v dospělosti.
Problémový Manhunt 2 umožňuje hráčům zažít pocit, že sami fyzicky bijí nebo bodají oběť. Nikdo se neodváží jasně prohlásit, zda a v jaké míře to zvyšuje škodlivé vlivy na hráče. Psychologové ale připomínají, že čím více někdo něco procvičuje, tím lépe to zvládne, mnohdy už jako rutinu. To může být i případ této hry. Zabíjení se pro někoho může stát nacvičenou rutinou.

Zdroj: 100+1

 

Autor článku PC hry - zakázat nebo povolit?: převzatý článek 10.05.2007