Problémy se změnou klimatu jako inspirace pro počítačovou hru

Ve Velké Británii byla uvedena do prodeje nová strategická hra Fate of the World (Osud světa). Podle ekologických aktivistů by mohla přilákat nové skupiny lidí k počítačovým hrám. Zatímco běžně hráči bojují s vetřelci, gangstery v New Yorku nebo se snaží vychovat šťastnou rodinu, nyní přichází mezi počítačové hry naléhavější problematika: změna klimatu.

Hráč je v pozici, kdy stojí v čele budoucích orgánů životního prostředí ve stylu Světové obchodní organizace. Jeho úkolem je zachránit svět snížením emisí uhlíku a také zabránit problémům se stoupajícími teplotami v důsledku sucha, povodní a požárů. Herní experti hru považují za průlom mezi podobnými tituly.

Zatímco tradiční hry jsou zaměřeny především na akci, sport a volný čas, Fate of the World obsahuje reálná data z modelů klimatu, anekdoty polárníka Pena Hadowa a údaje týmu vědců a ekonomů z USA a z Velké Británie. Hra byla vyvinuta na Oxfordu a základ stvořila společnost Red Redemption.

Předseda společnosti Red Redemption Gobion Rowlands je také členem správní rady organizace Hry pro změnu. Řekl, že hra byla inspirována jeho přáním, aby se toto téma stalo více přístupné a zmínil, že je dílem vychloubání se před Mylesem Allenem z univerzity v Oxfordu. „Co se mi líbí na této hře, je, že umožňuje lidem získat zkušenost v idealizovaném světě. I zde je ale některé rozhodnutí lepší konfrontovat a neexistují jednoduché odpovědi.“

Herní expert Tom Chatfield uvedl: „Mohl by to být začátek rozkvětu her, které odkazují k reálným problémům.“ Řekl, že ačkoliv se některé tradiční tituly dotkly otázek udržitelnosti a znečištění, moc dobrých her s jasným sociálním poselstvím zatím nevzniklo. Zmínil také počítačovou hru Darfur is Dying, kde je hráč v pozici uprchlíka v Súdánu a která pomohla v oblasti lidských práv.

Rowlands a Chatfield se shodují, že hry jako prostředek jsou jedinečným prostorem k řešení složité problematiky změny klimatu. „Dva problémy v otázkách životního prostředí jsou čas a prostor – je třeba přimět nás k péči o lidi na protější polokouli a o problémy v daleké budoucnosti. Ale když se lidé mohou vcítit a vidět například měnící se klima, může to být lepší způsob učení než čtení mnoha vědeckých knih,“ domnívá se Chatfield.

Ekologičtí aktivisté příchod hry uvítali. Mike Childs z organizace Přátelé Země se zabývá změnami klimatu. Ke hře Fate of the World řekl: „Měli jsme knihy, televizní debaty, filmy. Bylo jen otázkou času, kdy se bojem proti globálnímu oteplování inspirují také počítačové hry. Doufáme, že boj proti změně klimatu ve virtuálním světě bude hráče inspirovat k akci v tom skutečném.“ Dále Childs poukázal na blížící se jednání o klimatických změnách, které se tento měsíc uskuteční v Cancúnu.

Podle článku Adama Vaughana „Climate change challenge for computer gamers“ zveřejněném na serveru Guardian.co.uk dne 31. 10. 2010.

Autor: Martin Singr
Zdroj: Ecomonitor.cz   

 

Autor článku Problémy se změnou klimatu jako inspirace pro počítačovou hru: převzatý článek 11.12.2010