Roztomilý bratříček Brouka slaví narozeniny!

Neskutečných padesáti let se dožilo maličké autíčko s názvem Fiat 600. Vedle Volkswagenu Brouk byla šestistovka od Fiatu vozem, který zmobilizoval nejen svou rodnou zemi, tedy Itálii, ale také spoustu dalších států, které do té doby své „lidové“ vozy neměly.

Fiat 600 má své kouzlo a povídání o něm můžeme začít jednoduchým způsobem. Jeden ve zchátralém stavu totiž stojí u mě doma na zahradě.

Fiat 600 není snovým vozem. Je to vůz, který i přes své malé rozměry má respekt a dnes je vysoce ceněn. Za renovované kusy se platí od třiceti tisíc korun výš, a lze říct, že malý Fiatek je určen všem začínajícím veteránistům. Ten můj zatím na renovaci čeká a dnes je na něm hromada sněhu, ze které opět vykouknou na jaře jeho smutná rzí zašlá očička. Na renovaci bude čekat až do září, kdy se může těšit na nové díly, nové náplně a především nový kabátek a chromy. Do té doby však bude slavným torzem. Poslední info na závěr: Tomu mému je teprve čtyřicet jedna let.

Model 600 byl vyroben za účelem nabídnout na trhu malé, ale přitom relativně velké a levné auto. Motor měl objem 633 ccm s umístěním za zadní nápravu. V roce 1955 se představil na autosalonu v Ženevě a následující rok už byl na trhu, kde si vydobyl svůj úspěch naprostou elegancí, skladností a praktičností. První model nabízel otevírání dveří proti větru, novější modely pak už měly otevírání dveří klasické. Nejsilnějším modelem byla verze Abarth, která se dočkala řady závodních ocenění. Celkem bylo vyrobeno 2 695 197 kusů. Přesto jich je vidět stále méně. V Itálii na ně narazí člověk spíše náhodou a v Čechách se těší majitelé těchto vozů na své srazy, kde se malých šestistovek objeví i několik desítek.

Model 600 je často chybně považován za model 500. Pětistovka byla ještě menší, roztomilejší a vynikala především plátěnou střechou. Byl to model, který následoval po šestistovce a svou cenou se vyšplhal ještě výš než model 600.

Příznivci mini vozů se mohou těšit na rok 2007, protože tehdy se na trhu objeví nástupce modelů 500 a 600: Trepiuno. Plán je vyrobit přes 250 tisíc vozů ročně. V témže roce by mohl znovu světlo světa spatřit i můj malý důchodce na zahradě, který se na svou renovaci těší mnohem víc.

Fiat 600 je dnes spíše záležitost stylu než rychlého, levného a pohodlného cestování. Člověk zvyklý na normální vůz bude mít problém se startováním, s výhledem, s nákupy a především s maximálkou kolem osmdesáti kilometrů za hodinu. Fiat 600 je určen na víkend nebo na krásný výlet a piknik.


Foto: Archiv autora, Fiat

Autor článku Roztomilý bratříček Brouka slaví narozeniny!: Jiří Juránek 01.10.2006