S nebem nad hlavou

Vítr ve vlasech, vůně okolní krajiny, pocit neomezené svobody a návrat k počátkům ducha automobilizmu. To vše s sebou nesou kabriolety. Jak vypadají evropské novinky pro letošní rok?

Prošly obdobími velké obliby i útlumu. V devadesátých letech se zájem o otevřené automobily výrazně zvýšil, v současnosti se v Evropě každoročně prodá asi 400 000 kabrioletů. Může se to zdát neobvyklé, ale nejvíce zákazníků pochází ze severských zemí a z Německa.  

Pod pevnou střechou

Mnichovská automobilka BMW připravila pro letošní rok zcela přepracovaný model Z4 Roadster. Na první pohled se liší od loňského kabrioletu Z4. Na jeho vzhledu se významným způsobem podílela designérka Juliane Blasiová.
Jde o první kabriolet BMW s pevnou skládací střechou, jejíž konstrukce nebrání zachovat štíhlý vzhled zadní části vozu, typický pro roadstery. Střechu tvoří dvě hliníkové skořepiny, které se složí jedna přes druhou asi za dvacet sekund. Když je střecha zavřená, má vůz siluetu typickou pro vozy BMW Coupé. Zachována jsou i velká boční okna a velkorysý zadní průhled, který umožňuje dobrý výhled. Pohon zajišťují dvouapůllitrové a třílitrové motory, nejsilnější z nich má výkon 306 koní a burácivý zvuk typický pro závodní vozy. Sklopená střecha sice stejně jako u jiných kabrioletů omezuje prostor pro zavazadla, tento nedostatek se však u podobných vozů předpokládá. Základní cena v České republice je 1 008 250 korun.

K vozům s pevnou skládací střechou se řadí i nový Peugeot 308 CC, který nabízí čtyři plnohodnotná místa pro cestující. Střecha se složí do zavazadlového prostoru za 24 sekund, zavazadlový prostor o celkovém objemu 266 litrů tím však ztratí 200 litrů. Zvláštností Peugeotu 308 CC je bezpečnostní čelní sklo, sloupky a bezpečnostní oblouky umístěné za zadními sedadly. V případě naklonění vozu a při nebezpečí převrácení se oblouky během okamžiku pyrotechnicky vysunou a zajistí tak ochranu pro hlavu cestujících vzadu. Základní cena Peugeotu 308 CC je 609 900 kč. Modelová řada je složena ze tří úrovní výbavy a nabízí k výběru dva dieselové HDI motory a dva benzinové motory.  

Tradiční plátno

Automobilka Audi letos představila kabriolet odvozený od modelů TT. Ten letošní je poprvé v historii označen písmeny RS vyhrazenými pro vozy s nejvíce sportovními vlastnostmi. Obdivovatelé prvních vozů Quattro přivítají návrat k pětiválci, nyní s přímým vstřikováním benzinu a přeplňováním turbo­dmychadlem o výkonu 300 koní (221 kW). Zrychlení z klidu na 100 km/h probíhá za 4,7 sekundy, nejvyšší rychlost je 250 km/h. Audi TT RS Roadster má trvalý pohon všech kol, nízký sportovní podvozek a lehkou karoserii vyrobenou převážně z hliníku technologií Audi Space Frame. Střecha je plátěná, její roztažení trvá dvanáct sekund. Interiér sází na kombinaci kůže a odolné potahové látky alcantara připomínající semiš. Základní cena byla prozatím stanovena na 63 500 eur.

Trochu jinou cestou se vydal italský Fiat s modelem 500 Cabriolet. Jeho karoserie se příliš neliší od obyčejného vozu, podélné sloupky dveří jsou zachovány ve stejném rozsahu, jen střecha je plátěná a shrnovací. Odpadají proto konstrukční změny nutné u klasických kabrioletů. Fiat 500 Cabriolet je díky tomu jedním z nejlevnějších vozů s otevřenou střechou. Cena v Evropě se pohybuje kolem 14 200 eur, což je jen o 2500 eur více ve srovnání s vozem s pevnou střechou.

Výjimečný a nejrychlejší

Ve všech směrech neobvyklý automobil nese název Bugatti Veyron Grand Sport. Je odvozen od asi nejrychlejších a zároveň nejdražších aut na světě Bugatti Veyron. Tvar karoserie není typický pro kabriolety, je spíše uzavřený, jen střecha nad dvojicí sedaček byla odstraněna. Toto řešení si nicméně vyžádalo řadu konstrukčních změn a nárůst hmotnosti, která musela být vyvážena použitím dílů z lehkého uhlíkového kompozitu. Na rozdíl od ostatních kabrioletů tu není žádná pevná sklápěcí střecha, pro ochranu před deštěm slouží pouze provizorní plátěná stříška, s níž není možné jet rychleji než 130 km/h.  

Bugatti Veyron Grand Sport je mimořádně kvalitně zpracovaný automobil, tolerance pro odchylku dílů karoserie je jen dvě desetiny milimetru. Výkon 1001 koní a nejvyšší rychlost přesahující 400 km/h posouvají tento vůz za hranici schopností i velmi rychlých automobilů. Pohání jej šestnáctiválec s válci uspořádanými do tvaru písmene W, přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne Veyron za pouhé 2,7 sekundy, na 300 km/h za 17 sekund. Bugatti Veyron Grand Sport je jediným automobilem, který umožňuje uhánět třísetkilometrovou rychlostí s otevřeným nebem nad hlavou. V továrně v alsaském Molsheimu bude vyrobeno pouze sto padesát kusů. Tomu také odpovídá cena 1 674 400 eur.    

Zdroj: 100+1  

 

Autor článku S nebem nad hlavou: převzatý článek 08.28.2009