Sportovní auto do terénu

Auto do terénu, které nejlépe pojede po dálnici. Má dvoudveřovou karoserii kupé. Přitom dveří má pět. Že to nedává smysl? Pak se seznamte s novým BMW X6.

Doby, kdy auto do terénu bylo prostě něco velkého s koly jako od traktoru, sporťák byl placatý se dvěma dveřmi a klasické rodinné auto byl obyčejný kombík, jsou pryč. Automobilky vyrábějí další a další mixy různých kategorií. Posledním a v současné době víceméně jedinečným důkazem je nové BMW X6 bavorskou automobilkou označované jako Sport Activity Coupé.

Doma bude ve městě
Pohled na něj vysvětlí prakticky všechno. Pro koho takové auto je? Jeho cílem je zaujmout zákazníky, kteří chtějí velké a bezpečné auto, v němž sedí výš než ostatní. Přitom ale netouží po obrovské hranaté krabici – líbí se jim sportovní auta. Jenže mají rodinu, tudíž potřebují víc než dvoje dveře a prostorný kufr. A většinu času se s autem pohybují po městě a na kvalitních silnících, zároveň se ale chtějí díky pohonu všech kol v zimě bezpečně dostat na hory. A případný zájemce musí vydělávat o něco víc, než je republikový průměr. Takové auto bude totiž stát okolo jednoho a půl milionu korun.. Prodávat se začne v květnu. Nejdřív ho čeká evropská premiéra na velkém ženevském autosalonu na začátku března.

Čtyřmístný interiér
Uvnitř nového BMW budou pasažéři i řidič hýčkáni luxusem i bezpečnostními prvky. Ve čtyřmístném interiéru si mohou užívat kvalitní materiály a techniku známou z ostatních vozů německé luxusní automobilky. Důkazem je DVD systém, xenonové světlomety, které se s volantem natáčí do zatáčky, čtyřzónová klimatizace, jež zaručí, že na každého z cestujících bude foukat tak teplý vzduch, jak si sám nastaví, nebo takzvaný head-up displej, který laserovým paprskem promítá údaje z tachometru na čelní sklo před řidiče, který tak neustále může sledovat silnici. Při vykládání zavazadel z kufru manipulaci s pátými dveřmi usnadní jejich ovládání elektromotorkem, který je dokáže zavřít po stisknutí jediného tlačítka. Elektrické nastavovování nebo vyhřívání sedadel téměř nemá ani cenu zmiňovat. To samé platí o počtu airbagů - bude jich tam tolik, kolik je technicky možné.

Do lehkého terénu ano
Auto si bude nejlépe hovět při jízdě na dálnici. Díky pohonu všech kol a vyššímu podvozku bude mít ale schopnosti, které ho opravňují vyjet i na blátivé nebo zasněžené cesty. Potřebný výkon v kluzkém prostředí se bude přenášet nejen mezi přední a zadní nápravu, ale podle potřeby i na jednotlivá kola, která budou mít největší šanci auto vytáhnout z problémů. BMW už zveřejnilo i nabídku motorů, které bude mít model X6 pod kapotou. Zatím chybí hybridní pohon, s nímž byla „iksšestka“ jako studie představena na podzimním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Všechny agregáty řidičům poskytnou velký výkon. Neslabší verze zrychlí z 0 na 100 kilometrů za hodinu za 6,9 sekundy. Ta nejrychlejší pak za 5,4 sekundy. To je údaj na úrovni klasických sportovních vozů.

 

Autor článku Sportovní auto do terénu: Jan Lippert 12.28.2007