Test letních pneumatik – na štítky není spolehnutí

Nový test letních pneumatik, který právě zveřejnil spotřebitelský časopis dTest, se letos zaměřil na obutí pro výkonnější vozy a menší vozy nižší střední třídy. Testovalo se 15 pneumatik o rozměru 225/45 R17 a 16 pneumatik ve specifikaci 185/65 R15. Ve větší kategorii jsou tři pneumatiky s vyváženými jízdními vlastnostmi, v menší jich je hned sedm, tedy necelá polovina.

Test letních pneumatik – na štítky není spolehnutí

Nízkoprofilové sedmnáctipalcové pneumatiky jsou pořizovány na rychlé a výkonné vozy, obouvají je například Audi A4, BMW řady 1 a 3, Citroën DS4, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza a další. Lze tedy předpokládat, že jejich budoucí majitelé od nich očekávají, alespoň na suché silnici, sportovní jízdní vlastnosti. „Ty mohou nabídnout pneumatiky Continental ContiSportContact 5, Vredestein Ultrac Vorti, Yokohama Advan Sport V105, Michelin Pilot Sport 3 a GT Radial Champiro HPY. Ze zkoušek na suchu vyšly se samými jedničkami. Jsou tedy velmi dobře ovladatelné a stabilní, mají vysokou přilnavost, rychlou odezvu na povely volantu a krátkou brzdnou dráhu,“ říká Ondřej Jánoška, redaktor časopisu dTest.

Zmiňovaný Continental je vítězem testu 17palcové kategorie. Předvedl nejlepší jízdní vlastnosti nejen na suché, ale také na mokré vozovce. Má malý vliv na spotřebu paliva a pomalu se opotřebovává. V pořadí druhá skončila Pirelli P Zero a trojici vyvážených modelů uzavírá další odborník na suchou silnici Vredestein. Možná trochu nečekaným společným znakem nejlepší trojice je mírně snížená odolnost proti aquaplaningu. Kdo u pneumatiky upřednostňuje pomalé opotřebení, měl by si pořídit model Sava Intensa UHP. Jeho odhadovaná životnost je přes 47,5 tisíce kilometrů. Také Fulda a Yokohama mohou vydržet přes 40 tisíc kilometrů. Nejhorší pneumatikou v rozměru 225/45 R17 byla Maxxis Vectra Sport 01, která postrádá potřebnou přilnavost při jízdě na mokré vozovce.

Testované patnáctky jsou určeny pro menší vozy nižší střední třídy, například Alfu Romeo Mito, Chevrolet Aveo nebo Kalos, Dacii Duster, Fiat Punto, Mazdu 2 nebo Renault Clio. „V tomto rozměru získal prvenství model Vredestein Sportrac 5. Na mokré i suché vozovce má vysokou přilnavost, která zajišťuje dobrou ovladatelnost a krátkou brzdnou dráhu. Díky vhodnému složení směsi dlouho vydrží a spotřebu paliva ovlivňuje minimálně. „Výhodným nákupem je Hankook Kinergy Eco K425, která je nejlevnější 15palcovou pneumatikou s vyváženými jízdními vlastnostmi. Naopak kvůli velmi špatné přilnavosti na mokré vozovce nedoporučujeme pneumatiky GT Radial Champiro VP1,“ konstatuje Ondřej Jánoška.

Výraznější nedostatky v podobě dlouhé brzdné dráhy a horší ovladatelnosti na mokru má i Nankang Green-Sport Eco-2+. Pro představu, auto s obutými pneumatikami GT Radial potřebuje k zastavení na mokrém asfaltu o 11 metrů a na mokrém betonu o 17 metrů více než Vredestein. Aquaplaning by tomuto vozu hrozil v rychlosti o deset kilometrů nižší, než pokud by byly obuty gumy Vredestein.

„Sledovali jsme také to, zda informace uvedené na energetickém štítku odpovídají výsledkům testu. Bohužel se ukazuje, že se jimi spotřebitelé příliš řídit nemohou. V 15palcové kategorii pouze dvě pneumatiky svými výsledky v testu odpovídají informacím na štítku. V 17palcové kategorii výrobci Hankook a Yokohama testované modely vydávají za lepší, než ve skutečnosti jsou, označení A jim nepřísluší. Někteří jiní výrobci uvádějí na štítku naopak horší údaje, než jsme zjistili v testu,“ říká Jánoška. Bohužel neexistuje žádný postih pro výrobce, pokud údaje na štítku nejsou správné.

 

Zdroj: tz dTest.cz

Autor článku Test letních pneumatik – na štítky není spolehnutí: převzatý článek 02.26.2016