Víte, jak má vypadat povinná výbava v autě?

Náhradní elektrické pojistky, po jedné náhradní žárovce od každého druhu světla, hever, klíč na šrouby kola, náhradní kolo, výstražný trojúhelník a lékárnička. Tak vypadá současná povinná výbava, kterou musí mít v autě každý motorista. A teď to vypadá, že se bude měnit.

Nejzásadnější změnou je fakt, že z povinné výbavy zřejmě vypadne náhradní kolo, které je její součástí už od roku 1972. Ministerstvo dopravy to vysvětluje tím, že na trhu už dnes existují pneumatiky a lepicí sady, díky nimž se píchlá guma nemusí měnit hned na silnici. Navíc lidé mají mobilní telefony, takže si můžou zavolat pomoc známého, nebo asistenční službu.
Už dnes se řada aut prodává bez rezervy. K udělení výjimky jim stačí lepicí sada s malým kompresorem a tmelem. Ta se dá použít na jakékoliv auto a stojí dva až dva a půl tisíce korun. Funguje tak, že po píchnutí nasadíte malý kompresor na ventilek, zapnete ho a do kola vnikne kromě vzduchu tmel, jenž zevnitř díru ucpe. Pak můžete ujet až 200 kilometrů do pneuservisu, kde vám gumu vymění za novou. Hlavní výhodou sady je velikost "áčtyřky" a váha okolo dvou a půl kilogramu. To je o nějakých třináct kilo méně, než kolik má klasická rezerva. Takže kromě prostoru v kufru ušetříte ještě za pohonné hmoty, protože lehčí auto spotřebuje méně benzinu.

Pneumatika, která slouží i píchnutá

Další možností, jak se vyhnout výměně pneumatiky je koupě takového pláště, který se díky speciální hmotě uvnitř gumy po defektu sám zacelí. Nabízí ho značka Continental pod názvem ContiSeal a na Škodu Octavia stojí jedna taková pneumatika okolo pěti tisíc korun. Podle výrobce zvládne zacelit až půlcentimetrovou díru, čímž kryje až 85 procent defektů, které se řidičům přihodí. Dobře jsou na tom ještě majitelé nových aut značky BMW, kteří při koupi auta dostávají takzvané runflatové pneumatiky, s nimiž se dá i po defektu jet až 200 kilometrů do pneuservisu. Jen musí zpomalit na osmdesátku.

Přibude
reflexní vesta a formulář o nehodě
Dalšími změnami, které ministerstvo chystá zavést v povinné výbavě, je povinnost vozit s sebou reflexní vestu, formulář, který se vyplňuje při drobné nehodě bez zranění, tužku a zřejmě i pásmo, které by řidičům sloužilo při popisu nehody. Naopak zřejmě vypadne povinnost vozit s sebou náhradní žárovky do světel. Výrobci aut totiž stejně řidičům radí, aby jejich výměnu neřešili sami a nechali ji autoservisům.

Pokud ministerstvo dopravy změny prosadí, měly by začít platit ještě během tohoto pololetí.

 

Autor článku Víte, jak má vypadat povinná výbava v autě? : Jan Lippert 01.16.2009